Jak byste si přáli platit? Hotovostí, kartou nebo prostřednictvím telefonu?

[Tisková zpráva] Studie vypracovaná společnostmi Philips a Visa ukazuje, že zákazníci oceňují výhody bezkontaktních plateb, které umožňuje technologie Near Field Communication

Společnosti Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) a Visa International zveřejnily výsledky nového spotřebitelského průzkumu, který se zaměřil na technologii Near Field Communication a bezkontaktní platby. Průzkum ukázal, že zákazníci oceňují pohodlí transakcí prováděných mobilním telefonem a tento druh placení je nyní velmi populární.

Technologie NFC (Near Field Communication) umožňuje bezpečnou bezdrátovou komunikaci na krátké vzdálenosti mezi elektronickými přístroji, jako jsou mobilní telefony, PDA, počítače a platební terminály. Komunikace probíhá přes rychlé a snadné bezdrátové připojení. V kombinaci s technologií bezkontaktních plateb dokáže NFC zákazníkům nabídnout jednoduché a bezpečné placení prostřednictvím mobilních zařízení. Účastníci průzkumu měli k dispozici telefon podporující technologii NFC a v průběhu průzkumu dostali za úkol prostřednictvím telefonu zaplatit v několika různých situacích: v kavárně, v DVD obchodě, kde si stahovali trailer k filmu; při TV nákupu z domova a při zakoupení lístku na koncert prostřednictvím plakátu typu „smart poster“.

Výsledky testů

Účastníci průzkumu novou technologii velmi rychle přijali. Obzvláště vysoce byla hodnocena možnost platit mobilním telefonem běžné nákupy. Podle účastníků průzkumu jsou technologie NFC vyvinutá společností Philips a technologie bezkontaktní platby vyvinutá společností Visa pohodlné, snadno pochopitelné a rychlé.

Studie zejména zdůraznila:

  • Módní aspekt mobilních transakcí. Uživatelé velmi rádi stahovali zejména obsah ze „smart posters“ podporujících technologii NFC a velmi si oblíbili možnost kupovat si prostřednictvím těchto plakátů lístky na koncert. Použitou technologii charakterizovali výrazy „módní“ a „úžasná“. Možnost používat telefon jako vstupenku na hudební akci našla u uživatelů obrovskou odezvu.
  • Platby mobilním telefonem jsou velice jednoduché. Bezkontaktní platby prostřednictvím mobilního telefonu hodnotili účastníci průzkumu jako velice jednoduché. Způsob platby si účastníci osvojili velice rychle a záhy naprosto bez problémů komunikovali s platebními terminály. V dotazníku uváděli, že způsob platby přiložením mobilního telefonu k terminálu je jakožto alternativa k placení kartou vysoce intuitivní a snadno pochopitelný.
  • Platby mobilním telefonem jsou pohodlné a rychlé. Při testech účastníci průzkumu oceňovali snadné použití, pohodlí a rychlost bezkontaktních plateb uskutečněných telefonem podporujícím NFC. Rovněž se jim líbilo, že s sebou nemuseli nosit peněženku a vystačili si s mobilním telefonem.
  • „Příjem“ transakcí by měl být automatický. Když pomocí telefonu platíte nákup nebo stahujete nějaké informace, měla by transakce proběhnout automaticky. Účastníci průzkumu oceňovali zejména to, že lze transakci uskutečnit pouhým přidržením telefonu u čtečky. Nicméně při „odesílacích“ aplikacích, například když uživatel prodává zakoupenou vstupenku kamarádovi, by účastníci uvítali, kdyby se transakce spouštěla zvláštním příkazem.
  • Potřeba jasného, konzistentního označení. Obecně lze říct, že účastníci průzkumu se ohlíželi po značce, která by jasně a přesně označovala místo, na němž je možné provést bezkontaktní transakci. Nejlepší místo bylo přímo nad komunikačním bodem, uživatelé chtěli ihned přesně vědět, kam a jak přiložit při platbě mobilní telefon.

„Tato studie jasně ukázala, že zákazníci oceňují jednoduchost, rychlost a bezpečnost standardu NFC. Platby prostřednictvím mobilního telefonu se ukázaly jako obzvláště vhodné pro nákup drobného zboží, zábavy, informací a služeb,“ prohlásil viceprezident a generální manažer divize polovodičů společnosti Philips a předseda oborové asociace NFC Forum. „Nyní je vše na nás – na našem odvětví – abychom efektivně spolupracovali, naplnili přísliby této technologie, vytvořili standardy a prostředí, které zajistí komerční úspěch. Samozřejmě musíme mít neustále na zřeteli pohodlí zákazníka.“

„Společnost Visa je s výsledky studie velice spokojena. Průzkum ukázal nejen to, že zákazníci reagují na bezkontaktní platby mobilními přístroji pozitivně, ale též, že se tento způsob platby u nich těší velké oblibě,“ prohlásil Guido Mangiagalli ze společnosti Visa Europe. „Výsledky průzkumu jsou pro společnost Visa povzbuzením a zárukou v dalším rozvoji bezkontaktní technologie, což bude mít zásadní význam pro další rozšíření mobilních plateb.“

Společnosti Visa a Philips uspořádaly průzkum v prosinci 2005 v USA. Průzkum je součástí snahy společnost rozvíjet programy, které přinesou uživatelům nový standard pohodlí a nabídnou jim jednoduché a zároveň bezpečné mobilní transakce. Účelem průzkumu bylo získat představu o použitelnosti tohoto platebního standardu a získat poznatky o postoji spotřebitelů k této technologii.