Jak atraktivní jsou české kraje pro investory?

Společnost MasterCard Europe ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze a Sdružením CZECH TOP 100 zahájila druhý ročník projektu MasterCard česká centra rozvoje, který bude zaměřen na atraktivitu českých regionů.

Společnost MasterCard Europe odstartovala již druhý ročník projektu MasterCard česká centra rozvoje, který zkoumá česká města a kraje, klade si za cíl definovat jejich strategické postavení v české ekonomice a určit jejich příležitosti a slabá místa. Studie vychází z úspěšného celosvětového konceptu a jejím cílem je vytvoření nezávislého zdroje informací o vybraných českých městech a všech 14 krajích, které mohou sloužit institucím a domácím a zahraničním investorům.

V loňském roce jsme zaznamenali veliký ohlas na náš projekt MasterCard česká centra rozvoje, proto jsme se rozhodli v této studii pokračovat. Pozitivní rozvoj jednotlivých regionů České republiky není jen důležitý pro tuzemskou ekonomiku, ale hlavně přinese nové příležitosti a lepší kvalitu života místním obyvatelům. Výsledky letošní studie zveřejníme v září, uvedl Pavel Javorský, ředitel kanceláře MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Projekt MasterCard česká centra rozvoje, je realizován pod záštitou Ministerstva pro místní rozvoj ČR, komplexní metodika analýzy je připravovaná expertním týmem Vysoké školy ekonomické v Praze ve spolupráci s odborným týmem MasterCard v New Yorku. V první fázi studie byla zahájena komunikace s představiteli municipální správy z měst a regionů, byly osloveny významné firmy z každého kraje. Kromě oficiálních strategických a koncepčních dokumentů se pro hodnocení využívají statistické databáze. Výsledkem je velmi podrobná expertíza, která hodnotí silné a slabé stránky každého kraje. Průzkum byl zahájen na jaře, výsledky budou po zpracování oznámeny veřejnosti na podzim.

Metodika studie MasterCard česká centra rozvoje zahrnuje především faktory regionálního rozvoje dlouhodobého charakteru. V letošním roce jsme inovovali oblast výzkumu s ohledem na aktuální vývoj ekonomiky. Rádi bychom se nově zaměřili na investiční atraktivitu měst a regionů, také bychom rádi porovnali rozdíly v postavení vybraných měst a regionů v letech 2008 a 2009, dodal prof. RNDr. René Wokoun CSc., vedoucí katedry regionálních studií Vysoké školy ekonomické v Praze.

Jednotlivá města jsou vzájemně srovnávána podle specifických ukazatelů složených z celé řady indikátorů zařazených do skupin právní a politický rámec růstu a rozvoje, ekonomická stabilita, investiční atraktivita, finanční toky, business centra, technologická vyspělost a kvalita života. Ukazatele jsou zaměřeny tak, aby měly vypovídací hodnotu u všech vybraných českých měst a krajů v dlouhodobém horizontu.

Z loňského ročníku vzešlo zajímavé hodnocení silných a slabých stránek rozvoje České republiky jako celku. Absolutním vítězem mezi kraji se stalo hlavní město Praha, které je nejen kraj s nejvyšší socioekonomickou úrovní, s nejvyšším počtem vysokoškolsky vzdělané populace, ale také např. nejatraktivnější kraj pro turisty, zhodnotil první úspěšný ročník projektu Jan Struž, předseda Sdružení CZECH TOP 100.