Investoři marně shánějí pozemky, ty nejsou k dispozici – meziroční růst cen dosáhl 22 procent

Pokud někdo vlastní v centru města nebo jeho blízkosti pozemek určený pro výstavbu, s prodejem by neměl déle váhat. Vhodné plochy totiž téměř nejsou k sehnání, a tak ceny pozemků stoupají stále výše. Meziroční nárůst cen se vyšplhal na 22 procent. Poptávka se mění. Z analýzy společnosti AAAINDUSTRY.CZ vyplývá, že takzvaných staveb na zelené louce ubývá: firmy jsou nuceny kupovat staré zastavěné plochy a budovy demolovat. Lukrativní jsou také pozemky kolem obchodních zón, které se stále rozšiřují. Supermarkety vznikají i v menších městech, takže poptávka po pozemcích roste i zde.

„Co se týče poptávky po pozemcích pro výstavbu komerčních a obchodních center, je stále těžší je zajistit. Ploch určených územním plánem k tomuto účelu je velmi málo, jestli vůbec jsou, a stavby na zelené louce už v podstatě nevznikají. A pokud ano, tak pouze velmi ojediněle. Nebo vznikají na pozemcích, které by ještě před dvěma třemi lety nechali investoři bez povšimnutí,“ popsal ředitel pro strategii a rozvoj společnosti AAAINDUSTRY.CZ Břetislav Cieslar.

Poptávka investorů se kvůli této nouzi stále více soustřeďuje na nákup starých továrních hal nebo areálů. Pak dochází k jejich demolicím a následně ke změně územního plánu. Jako příklad lze uvést stavbu Kauflandu v Bohumíně v areálu společnosti Benzina. Tam investor po změně územního plánu vyčistil území znečištěné ropnými látkami a na tomto místě postaví komerční centrum.

Češi si velmi oblíbili nakupování v supermarketech a hypermarketech, proto mezi investory přetrvává hlad po pozemcích v okolí obchodních center. Nyní se dobře prodávají i komerční pozemky ve velkých městech.

„Vzrostla poptávka po pozemcích u stávajících center, kde vedle potravinářských obchodů vznikají retailové prostory s širokou nabídkou spotřebního zboží. Změna poptávky přichází také se zmenšením formátu obchodů společností Tesco a Interspar, které chtějí své prodejny stavět již ve městech s deseti tisíci obyvatel. Podobně diskontní prodejny typu Lidl a Penny chtějí pozemky a prodejny v obcích už s pěti tisíci obyvatel,“ doplnil Břetislav Cieslar.

Tento trend přitom nebrání vzniku velkých obchodních center, jako například outletovým obchodům v Praze, rozšiřování brněnské Olympie a nově vybudovaným centrům Plzeň Plaza a Bondy centrum v Mladé Boleslavi.

Co se týče průmyslových areálů, nejžádanější jsou v současné době logistická centra v blízkosti průmyslových zón. Vzhledem ke zdražování silniční dopravy preferují kupci u výrobních hal vlastní železniční vlečku.

Trhem s kancelářskými prostory na severní Moravě a ve Slezsku zahýbal vstup automobilky Hyundai. Zvýšila se tam poptávka po kancelářích typu „class A“. V Ostravě vznikají nové projekty jako The Orchard, Nordica, Varenská office center a další. Také se zvýšila potřeba a následně poptávka po hotelech splňujících očekávaný standard zahraničních investorů. Problémem na trhu s komerčními nemovitostmi se stává fakt, že prodávající mají příliš nadnesené představy o cenách, kterých by mohli při prodeji docílit.

„Pokud jsou navíc ovlivněni ,zaručenými zprávami‘ o neustálém růstu cen nemovitostí, což v jejich interpretaci znamená i stoprocentní navýšení oproti reálné prodejní ceně, obchod se výrazně zkomplikuje. V tomto případě je nejtěžší najít kompromis mezi snahou prodávajícího prodat svou nemovitost co nejvýhodněji a reálností této snahy,“ shrnul Břetislav Cieslar, ředitel pro strategii a rozvoj společnosti AAAINDUSTRY.CZ.