Impozantní díla na téma „Evropská identita“ jsou k vidění na Letišti Praha

Výstava Evropská identita představuje evropskou integraci očima mladých umělců z patnácti výtvarných škol zemí EU včetně České republiky a bude od dnešního dne zpestřovat cestujícím i návštěvníkům čas strávený na Letišti Praha. Na výstavě můžete vidět kromě plakátů také unikátní velkoplošné tisky. Patronaci nad výstavou převzal vicepremiér pro evropské záležitosti Alexandr Vondra, který ji také dnes v odpoledních hodinách slavnostně otevřel.

Autoři projektu Evropská identita jsou Jana Lásková, Jiřina Dienstbierová a Karel Míšek. Hlavními partnery výstavy jsou kromě Správy Letiště Praha také letecká společnost easyJet, Xerox Czech Republic a Astron print.

Vystavená díla jsou výsledkem mezinárodní soutěže Evropská identita, kterou ve spolupráci s autory projektu vyhlásila Rada pro mezinárodní vztahy. Soutěže se zúčastnilo 167 studentů z osmi zemí EU. Projekt finančně podpořilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Cílem soutěže, která je součástí projektu Evropa – náš společný prostor, bylo vytvořit plakát s tématikou evropské identity. Mladí umělci za použití různých grafických postupů s nadsázkou zobrazili rozličné kulturní a národní zvyklosti v členských zemích EU. Studentům se podařilo nenásilnou vizuální formou vytvořit názorově pestrý celek, který zahrnuje myšlenky, humor, nadsázku i ironii a přináší optimistický, ale někdy i kritický pohled na současnou i budoucí evropskou integraci.

„Výstava přichází v době, kdy se také pražské letiště otevírá schengenskému prostoru. Evropské společné území tak dostává konkrétní podobu,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel Letiště Praha. „Letiště je navíc místem, kde se každodenně střetávají lidé odlišných národností a kultur. Celou výstavu tedy umocňuje symbolika letiště jakožto mezinárodního prostoru, v němž se evropská identita uskutečňuje v praxi,“ doplňuje.

„easyJet přispěl k tomu, že se létání stalo dostupné pro všechny. Za posledních 12 měsíců jsme přepravili více než 38 milionů cestujících z různých evropských zemí. Jsme panevropskou leteckou společností, a proto je nám projekt Evropská identita velmi blízký a rozhodli jsme se jej podpořit,“ vyjádřila se tisková mluvčí easyJet Samantha Day.

„Jako mezinárodní společnost se snažíme vizi společného prostoru bez hranic každodenně naplňovat, a proto nás projekt zaujal. Začátkem roku jsme navíc představili novou korporátní identitu, která jasně koresponduje se symbolikou projektu,“ říká Petr Sichrovský, generální ředitel společnosti Xerox Czech Republic.

„Xerox se v projektu postaral o tiskovou realizaci souboru velkoplošných formátů, které jsou v prostorách Letiště Praha vystavovány. Samotný tisk realizovala společnost Astron print, která je největším výrobcem digitálního velkoformátového tisku u nás,“ říká Blanka Vokounová, manažerka marketingové komunikace a PR společnosti Xerox Czech Republic. „Tisklo se na různé podklady, např. na materiály zajišťující průchodnost světla. Ojedinělým je také oboustranný tisk u výtvarných děl zavěšených v prostoru. Největší plakát dosahuje rozměrů 17×8 m a je instalován v průčelí Terminálu 2,“ dodává.

Letiště Praha podporou tohoto projektu potvrzuje zájem nabízet cestujícím i všem návštěvníkům letiště aktivity pro vyplnění volného času. Prostory ruzyňského letiště navíc představují specifickou výstavní plochu, která umožní vystavená díla představit velkému množství diváků ve formátech, které by nebylo možné v jiných výstavních prostorech zrealizovat. Jen v Terminálu 2 dosahuje průchodnost při odbavení až na 3 400 pasažérů za hodinu. Vystavené plakáty k evropské identitě si tak může prohlédnout až na dva miliony lidí.

Výstava potrvá do 13. května 2008.