III. ročník ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek pro rok 2007 – 1. kolo hlasování

Poprvé na mezinárodní úrovni. Počínaje 1. 12. 2007 se bude hlasovat v ČR a SR. O přízeň hlasujících se bude „ucházet“ 20 absurdních bankovních poplatků.

Portál www.bankovnipoplatky.com vyhlásil 3. ročník ankety „o nejabsurdnější bankovní poplatek“. Tentokrát se anketa uskuteční nejen v České republice, ale i na Slovensku. V 1. ročníku návštěvníci webu zcela suverénně zvolili za vítěze poplatek za příchozí platbu. Ve 2. ročníku pak zvítězil poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky. Pro 3. ročník ankety jsme tyto vítězné poplatky nezařadili – ať mají šanci vyhrát i jiné absurdní a nesmyslné poplatky. Anketa by kromě zjištění postojů klientů bank měla do jisté míry vyvinout tlak na banky v souvislosti s výší bankovních poplatků. Po skončení 3. ročníku ankety se uskuteční supervolba, tedy volba toho nejabsurdnějšího bankovního poplatku ze tří vítězných poplatků.

Nominováno bylo 9 poplatků z ČR, které se nejlépe umístily loni, dále 4 absurdní poplatky ze Slovenska. Do 30. listopadu 2007 pak mohli návštěvníci webu rozšířit seznam poplatků o další nominace. Z těchto tipů jsme sestavili tabulku těch poplatků, které byly nominovány nejčastěji.
Harmonogram hlasování:
1. 12. 2007 – 31. 1. 2008 1. kolo hlasování
1. 2. – 28. 2. 2008 Finálové kolo hlasování (3 poplatky)
1. 3. 2008 Vyhlášení nejabsurdnějšího bankovního poplatku pro rok 2007
1. 3. – 15. 3. 2008 Supervolba – hlasování o super absurdním bankovním poplatku (ze tří vítězů této ankety – 2005, 2006, 2007)

Hlasy z ČR a Slovenska se budou zaznamenávat do jedné tabulky, která bude na konci vyhodnocena. Pro statistické a mediální účely budeme schopni prezentovat výsledky i odděleně. Vzhledem k objektivitě hlasování bude omezen počet PC v rámci jedné IP adresy na 20.

Hlasovat se bude o následujících 20 bankovních poplatcích

Nejčastěji nominované bankovní poplatky, jak je navrhli bankovní klienti:
(název bankovního poplatku nemusí přesně odpovídat terminologii ze sazebníků bank, ale měl by pro účely hlasování srozumitelně popsat dotyčný bankovní poplatek)
•  Poplatek za vedení běžného účtu
•  Poplatek za vedení kontokorentního úvěru
•  Poplatek za vedení kreditního účtu
•  Poplatek za vedení (správu) hypotečního účtu
•  Poplatek za vedení platební karty (roční)
•  Poplatek za účetní položku
•  Poplatek za připsání úroku
•  Poplatek za změnu údajů (změna bydliště, nový OP)
•  Poplatek za neuskutečnění platby (nepřijatý příkaz např. v rámci sběrného boxu)
•  Poplatek za příjem většího množství roztříděných mincí
•  Poplatek za rozměnění peněz
•  Poplatek za stornování či změnu trvalého příkazu
•  Poplatek za zablokování karty
•  Poplatek za poskytnutí úvěru
•  Poplatek za neoprávněnou reklamaci
•  Poplatek za nadměrný vklad
•  Vyšší poplatek za vklad na účet třetí osobou
•  Poplatek za službu internetbanking
•  Poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat nebo přes internetbanking
•  Poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou­ cestou

Vybrané absurdní situace, které nám klienti poslali:

Příběhy z ČR

Platby za vedení účtu u zemřelého klienta
V peněžním ústavu mi bylo sděleno, že manželovi, který zemřel a má v bance veden účet, budou i nadále nabíhat platby za vedení účtu, i když na účtu již nebude žádný pohyb. Manžel a ani nikdo jiný zrušit účet nemůže, dokud nebude vyřízeno dědické řízení a dědic pak doplatí uvedené poplatky za vedení účtu – tedy položky debetu. No, to je opravdu ironie – hojit se na někom, kdo se nemůže bránit.

Poplatek za nadměrný hotovostní vklad
Při vkladu na podnikatelský účet v hotovosti nad 500.000 Kč si KB účtuje % poplatek. Na doporučení pracovnic u pokladní přepážky, chci-li vložit např. 1.000.000, vložím 500.000 bez poplatku u jednoho okénka a pak si vystojím frontu u jiného. Bez poplatku vložím druhých 500.000. Je to trochu jako v Kocourkově.

Poplatek z výběru z kreditní karty
Při čerpání z kreditní karty je 45 dnů bez úroku, ale za každých 1000 Kč strhne banka 10,– Kč. Při vložení zpět na účet jsem dala 460,– Kč víc nad limit, takže jsem byla naopak v plusu. O těchto 460,– Kč jsem přišla s odůvodněním, že jsem tím porušila smlouvu o čerpání z kreditní karty!? Takže kdybych třeba přeplatila o několik tisíc, tak bych o ně také zřejmě přišla. Nad tím zůstává rozum stát.

Poplatek za příjem platby z EU (SRN)
eBanka mi účtuje za přijetí zahraniční platby z Německa v ekvivalentu kolem 100.000,– Kč absurdní velepoplatek 1000 Kč! Ano, je to za PŘIJETÍ PLATBY, do 100.000 si účtují 1 % z přijímané částky (samozřejmě ještě NAVÍC vydělají přepočtem měny podle kurzu devizy nákup), těch 1000 Kč je administrativní poplatek bance. Zákazník si platí svoje bankovní výlohy v Německu sám. Nad 100.000,– Kč už jim je to jedno a paušál zůstává 1000 Kč. Měli by si účtovat jeden standardní poplatek jako u příjmu platby v Kč, kdy platím 7 Kč bez ohledu na výši částky.

Poplatek za rozměnění si vlastních peněz u pokladny KB
Chtěl jsem si rozměnit 11 kusů dvoutisícovek na 50-ti, 100, 200, 500 a 1000 korunové bankovky. Pokud bych chtěl dostat více než 50 kusů bankovek, tak je poplatek 1%, minimálně však 100,– Kč a bez omezení. Naštěstí jsem byl na tuto skutečnost upozorněn dopředu. Rozměňovat v bance se nevyplácí. Příběhy ze Slovenska (přeloženo ze Slovenštiny)

Poplatek za zrušení trvalého příkazu – jak banka rychle zavedla nový poplatek
Nemile mě zaskočil poplatek za ukončení trvalého příkazu 25 Sk v SLSP na mém sporožirovém účtu, kde mám zaplacený balíček exklusive. Trvalý příkaz byl zadaný tak, že platba měla proběhnout celkem 9×. Zadávala jsem ho přes internetbanking a ukončil se automaticky – lidský faktor tedy v bance nemusel vůbec zasahovat.

Před půl rokem, kdy jsem zjistila tento poplatek poprvé, jsem kontrolovala sazebník SLSP v rubrice tohoto balíčku, ale takový poplatek jsem tam nenašla. Takže jsem napsala reklamaci a SLSP mi vrátila peníze zpět. Před dvěma týdny jsem opět zjistila strhnutí tohoto poplatku (25 Sk) za ukončení dalšího trvalého příkazu. Z minulé zkušenosti jsem si byla jistá, že uspěji, takže jsem opět napsala reklamaci. Tentokrát s komentářem, že žádám odevzdat mnou popisovanou chybu programátorům k přepracování, protože se domnívám, že jde o opakované neoprávněné obohacování banky. Jaké ale bylo moje překvapení, když se mi za pár dní bankovní úřednice telefonicky ozvala s tím, že jí to sice mrzí, ale reklamace není oprávněná, protože mnou reklamovaná položka se již v sazebníku nachází. Banka tento poplatek velmi rychle zavedla.

Poplatek za rozměnění tisícikoruny
Nedávno jsem se omylem zastavil ve Slovenské spořitelně v Auparku v Bratislavě, abych si v pokladně rozměnil 1000 korunovou bankovku na drobnější peníze (konkrétně 1×500 Sk, 2×200 Sk a 1×100 Sk). Zůstal jsem ale jako opařený, když mi za toto rozměnění naúčtovali poplatek 20 Sk.
Zdůvodnění znělo následovně:
Výměna bankovek a mincí různých nominálních hodnot, které klient předložil bance nebo které banka odevzdala klientovi, je zpoplatněné a to 0,40 Sk za kus, minimálně pak 20 Sk.

Poplatek za vystavení potvrzení
Poplatek, který banka naúčtovala naší společnosti za vystavení potvrzení, že společnost je klientem banky a má v bance založený účet – 1 000 Sk + DPH.