HVB Bank je generálním partnerem unikátní mezinárodní výstavy Vídeňská secese a moderna 1900-1925

HVB Bank Czech Republic je generálním partnerem výstavy Vídeňská secese a moderna - Užité umění a fotografie, která se koná v období od 4. května do 11. září 2005 ve výstavních sálech Obecního domu. Secese má kořeny v sousedním Rakousku, kam shodou okolností směřují i stopy HVB Bank. Mateřská Bank Austria Creditanstalt letos slaví 150 let své existence.

Tento styl se snažil dodávat krásu předmětům denní potřeby a obohacovat tak jejich uživatele trvalým estetickým zážitkem. Stejně i my přistupujeme k našim zákazníkům, když se jim snažíme zpříjemňovat každodenní finanční transakce, poznamenal David Grund, předseda představenstva a generální ředitel HVB Bank.

HVB Bank vnímá podporu umění jako nedílnou součást firemní kultury a dlouhodobě sponzoruje významné kulturní projekty, mimo jiné veletrh současného umění Art Prague, lektorské dílny Národní galerie, výstavu Art in Europe nebo výstavu mezinárodní soutěže World Press Photo.

Vídeňská secese měla významný vliv na českou a moravskou architekturu, užité umění i na uměleckou fotografii, která prožívala v této době velký rozmach. K věhlasu kulturní i vědecké Vídně, která byla na přelomu 19. a 20. století jedním z významných evropských center, přispěla řada moravských a českých rodáků.

Užité umění přelomu 19. a 20. století bylo posledním z klasických „slohů“, který se dotkl všech aspektů života. Název výstavy přímo odkazuje ke spolku Wiener Secession, jejž založili rebelující mladí umělci ve Vídni roku 1897.

Vídeň stála stranou všech významných kulturních center, jakými byly v té době Paříž, Mnichov, Brusel nebo Londýn. Přesto se právě tam zrodily nové koncepty, které od základů přehodnotily architekturu, hudbu, psychologii, dějiny umění i design. Umělci sdružení ve spolku Wiener Secession, jehož vůdčí postavou byl Gustav Klimt, chtěli překlenout propast mezi uměním a skutečným životem. Na svých výstavách začali vedle obrazů a plastik vystavovat příklady do té doby přehlíženého „drobného umění“.

Designéry nového stylu byli především architekti, kteří navrhovali stavby včetně vnitřního vybavení – nábytku, nádobí, tapet i šperků a oblečení. Toto propojení umělecké tvorby řemesel i architektury vyjadřovalo program obnovy umění a jeho sepětí s životem.

Vedle spolku Wiener Secession hrálo důležitou roli Rakouské muzeum pro umění a průmysl a Vídeňská škola uměleckých řemesel. Obě tyto instituce byly součástí celé sítě muzeí a odborných škol při nich založených v rámci Rakouska-Uherska. Tento vzdělávací a osvětový systém patřil na evropském kontinentě k nejlepším a měl zcela zásadní význam, nejen pro šíření vídeňského stylu, ale také pro obecně vysokou úroveň řemeslné gramotnosti v rámci monarchie.

V souvislosti s výstavou vydala Moravská galerie v Brně rozsáhlou stejnojmennou publikaci s bohatým obrazovým doprovodem, čítajícím bezmála 750 reprodukcí také za podpory HVB Bank.

Petra Kopecká
Tisková mluvčí HVB Bank Czech Republic a.s.