Hledá se nejslušnější banka

Na portálu www.bankovnipoplatky.com jsem ve spolupráci s deníkem Metro a finančním serverem Měšec.cz vyhlásil anketu o nejslušnější banku v České republice. Na první pohled by se zdálo, že může jít o zajímavý protimluv. V době, kdy si lidé stěžují na výši bankovních poplatků, nedostupnost či nepřehlednost sazebníků, v době, kdy Sdružení obrany spotřebitelů organizuje hromadné žaloby proti velkým bankám a konečně v době, kdy se ministerstvo financí pokoušelo některé změny prosadit dokonce zákonem, tu je na webu, který se právě touto problematikou kriticky zabývá, anketa o nejslušnější banku. Cíl je však jasný, přimět lidi hlouběji se zamyslet nad svou bankou a jejími službami a naopak banky nad svojí poplatkovou politikou a svým vztahem ke klientům.

Kdekdo může namítnout, že v této atmosféře lze asi těžko takovou banku zvolit, že by anketa měla mít spíše negativní charakter. To by sice přineslo větší mediální odezvu a zajisté také vyšší počet hlasujících, neboť negativně se vymezit vůči instituci, která mě zrovna něčím naštvala, je snažší než se zamyslet nad tím, jaká banka mi nabízí nejlepší servis či která má nejsrozumitelnější obchodní podmínky. Ale nejde tu o hledání co nejjednodušší cesty, ale o hledání ankety, která kromě samotného výsledku přinese i něco navíc. Proto samotný počet hlasujících, jakkoliv je důležitý pro určitou objektivnost ankety, není jediným kritériem úspěchu. Nejde tu jen o kvantitu, ale i o kvalitu hlasování, o zahájení hlubší diskuse nad bankovními službami u nás. Právě z tohoto důvodu jsem zvolil takové kategorie, které klienti bank označují nejčastěji za problematické – příliš vysoké bankovní poplatky, nepřehledné a nedostupné sazebníky, nesrozumitelné či jednostranně postavené obchodní podmínky, nízká úroveň servisu pro klienty. A tyto kritizované oblasti jsem otočil do pozitivní roviny. Vznikla tak zdánlivě paradoxní anketa, ale domnívám se, že do budoucna s mnohem větším efektem pro banky i pro jejich klienty.

Pro banky se může stát dobrou motivací i inspirací zároveň. Nemyslím si, že se situace na poli bankovních poplatků u nás zlepší pouze tím, že se banky budou kritizovat do bezvědomí. Zároveň mohou být pro banky výsledky zajímavou zpětnou vazbou. Výsledek, kdy v jedné kategorii banka výrazně neuspěje i přesto, že v jiných si vede velmi dobře, asi bude něco znamenat. Naopak pro klienty bank bude jistě inspirující, jak si vede v anketě jejich banka, může je to přimět si detailněji prozkoumat podmínky úspěšnějších konkurentů. Zkrátka celá aktivita kolem nové ankety by měla přispět ke zvýšení zájmu o tuto oblast a o sledování změn a vývoje na poli bankovních služeb. Nezanedbatelným efektem by mohlo být i nastartování procesu, který by se dal nazvat bankovní vzdělanost. Neboť má-li člověk skutečně věrohodně hlasovat například pro banku s nejsrozumitel­nějšími obchodními podmínkami, měl by o nich aspoň něco vědět.

Anketa už běží tři týdny a výsledky jsou velmi zajímavé a v některých oblastech i překvapivé. Věřím, že po anketě o nejabsurdnější bankovní poplatek, jejíž efekt můžeme sledovat právě v tomto období, kdy již druhá banka zrušila vítězný poplatek, tu je další, tentokrát pozitivně laděná anketa, která bude neméně úspěšná a motivující ke změnám. Ty si přece přejeme všichni.

Patrik Nacher
www.bankovnipoplatky.com