Flash analýza výsledků za 1q 2006

Výsledky Zentivy z a1q 2006 byly výrazně horší než očekávání trhu i naše, z velké části ale byly způsobeny krátkodobými obtížně predikovatelnými faktory na úrovni tržeb, zatímco na úrovni nákladů si firma vedla nad očekávání.

Největší propad tržeb nastal na domácích trzích v ČR a SR. V České republice tržby klesly o výrazných 17% na 1,1 mld. Kč (naše očekávání +3,5%, tzn. rozdíl 277mil. Kč) v důsledku stropů na nárůst objemu předepisovaných léků zavedených ministerstvem zdravotnictví a celkově atmosférou nejistoty vyvolanou sporem mezi MZ, distributory a lékárnami. Praktičtí lékaři tak pravděpodobně z opatrnosti výrazně omezili předepisování základních „nenutných“ léků. Situace na trhu se ale uklidňuje, takže očekáváme mezi druhým a třetím čtvrtletí návrat k růstu trhu. Zentivě by mělo také výrazně pomoci zavedení tzv. degresivní marže, která zatraktivňuje levnější generické léky vůči dražším originálním. Naproti tomu na Slovensku jsou dopady cenové války v oblasti generických léčiv v důsledku nezavedení tzv. class efect trvalejší než jsme očekávali a tržby Zentivy zde opět o 5,5% poklesly (naše očekávání +1%).

Nový hlavní trh v Rumunsku pokračoval v rychlém růstu vlastního portfolia Zentivy o 403%, na druhou stranu firma nezveřejnila vývoj tržeb bývalého Sicomedu. Podle našich kalkulací zde došlo k meziročnímu poklesu o 21%, což může a nemusí souviset s nahrazováním některých výrobků Sicomedu léky Zentivy.

Ostatní zahraniční trhy pokračovaly ve výborném růstu a překonaly naše očekávání. Tržby v Polsku vzrostly o 42% na 453 mil. Kč, takže se místní tržby vyrovnaly tržbám na Slovensku a jsou jen o 13% nižší než tržby v Rumunsku. Zentiva zde po úvodním zaměření na navýšení tržního podílu v několika terapeutických kategoriích pokračuje v rozšiřování portfolia přípravků. Také v Rusku se tržby díky rychlému rozšiřování portfolia přípravků zvýšily o výrazných 120% na 250 mil. Kč (oček. 221 mil. Kč). Firma také dobře pokračuje v obsazování nových trhů jako jsou státy SNS, Bulharsko a Pobaltí, což je dobrým signálem pro dlouhodobý růst tržeb. Celkové tržby díky první úplné konsolidaci Sicomedu a díky růstu na nových trzích vzrostly o 12% na 3,17 mld. Kč.

Výsledky nad očekávání firma předvedla na úrovni hrubé marže, která se proti očekávání poklesu zvýšila ze 63,6% na 65,3%. Tím byly částečně kompenzovány nízké tržby v ČR a SR a hrubý zisk meziročně vzrostl o 14,8% na 2,074 mld. Kč. Hlavním důvodem bylo další zlepšení produktového mixu v ČR a SR směrem ke značkovým propagovaným výrobkům s vyšší marží. Tento výsledek je ale značně ovlivněn právě nestandardním vývojem na těchto trzích a nemusí být trvalý.

Na úrovni EBIT firma podle očekávání výrazně zvýšila výdaje na prodej a marketing (o 49%), což ale odpovídá rychlým růstům tržeb na nových trzích. Administrativní náklady i náklady na výzkum rostly pomaleji než tržby a byly zároveň nižší než naše predikce. V tomto čtvrtletí sice z pohledu podílu na tržbách nepředvedly žádný zázrak, z dlouhodobého hlediska se ale vyvíjí velice dobře. Nižší než očekávaný provozní zisk na úrovni 760 mil. Kč (-5,8% y/y) je tak opět pouze důsledkem vývoje tržeb.

Akvizicí Sicomedu ve 4q 2005 firma podle očekávání zvýšila své čisté zadlužení z 5% na 34% vlastního kapitálu, s tím vzrostly úrokové náklady na 22,4 mil. Kč z úrokového zisku 5 mil. Kč loni. Firma také nerealizovala námi očekávaný prodej pozemků (předpokládaný jednorázový zisk 190 mil. Kč). Čistý zisk tak meziročně klesl o 13,4% na 510,4 mil. Kč proti očekávání trhu 570 mil. kč a našemu 664 mil. Kč.

Management Zentivy i přes horší vývoj v 1q 2006 potvrdil na rok 2006 očekávání více než 20% růstu tržeb a dosažení čistého zisku asi 2,2 mld. Kč s tím, že se růst zvýší až od druhého pololetí. Navržena byla také v souladu s naším očekáváním dividenda 9,5 Kč na akcii.

Celkově po očištění o krátkodobou slabost českého trhu hodnotíme hospodaření společnosti neutrálně, když nepříznivý vývoj na Slovensku a u bývalého Sicomedu vynahrazuje především výborný vývoj v Polsku a v Rusku. Náklady společnosti se přitom vyvíjí mírně lépe než jsme očekávali. To potvrzují i výhledy managementu.

Tato analýza slouží pouze k informačním účelům. Doporučení jsou osobním názorem analytika a nepředstavují nabídku ke koupi či prodeji cenných papírů. CYRRUS, a.s. nenese odpovědnost za případné škody vzniklé třetím osobám v důsledku využití informací z této analýzy.