České firmy se málo zajišťují proti kurzovým rizikům

Malé a střední podniky (SME) v České republice se málo zajišťují proti kurzovým rizikům. Vyplývá to ze statistik Citibank a.s. „Zatímco na zahraničním obchodu se dnes podílejí téměř polovinou, proti kurzovým rizikům se jich podle našich zkušeností zajišťuje maximálně deset procent,“ říká Ladislav Kročák, ředitel segmentu CitiBusiness.

„Pro české firmy je zajištění (tzv. hedging) důležitější než například pro společnosti v západní části Evropy. Většina jejich zahraničního obchodu totiž probíhá v euru, které je zároveň jejich domácí měnou. České firmy však musí s kurzovým rizikem počítat při každém jednotlivém obchodu. Přesto jej mnozí podceňují,“ upozorňuje analytik Citibank Jaromír Šindel.

„Podíl malých a středních firem na exportu přitom vzrostl mezi léty 2004 a 2006 zhruba o čtvrtinu na 43,5 procenta a samotný objem vývozů těchto společností dokonce stoupl o téměř 60 procent. Počty firem, které se zajišťují proti pohybu devizových kurzů a rozsah tohoto zajištění však roste podstatně pomaleji,“ uvedl Ladislav Kročák.

Citibank a.s. nabízí obchody na měnovém trhu od roku 1991, přičemž zajištění kurzových rizik nabízí pro transakce již v objemu od 10,000 USD. Nejjednodušším nástrojem je tzv. měnový forward. Jde o termínový obchod, při kterém se banka a její klient dopředu dohodnou na směnném kurzu, za který později proběhne nákup či prodej dané měny v konkrétním objemu. Za tyto zajišťovací operace neúčtuje banka žádné poplatky a veškeré konzultace a poradenství jsou zdarma.

„Firma či podnikatel by zajištění měli brát především jako způsob, jak si pojistit své cash flow proti nečekanému výkyvu. Spoléhat na to, že se kurz bude vyvíjet pozitivně, znamená spoléhat se na okolnosti, které podnikatel není schopen ovlivnit. Vývoj na měnovém trhu se přitom dá předvídat spíše v dlouhodobém horizontu. Letošní rok, kdy česká koruna vůči euru více méně stagnuje, je toho dobrým příkladem,“ upozorňuje Kročák.