Exportní semináře Komerční banky klienty zaujaly

Více než 200 zástupců českých exportérů zejména z řad malých a středních podniků se sešlo na dvou seminářích „Úspěšný exportér“, které uspořádala Komerční banka společně s Exportním klubem agentury CzechTrade v Praze a Brně. Cílem semináře bylo pomoci zejména začínajícím malým a středním firmám zorientovat se v oblasti exportu.

S rostoucím exportním potenciálem českých firem vzrůstá i důležitost jejich kvalitní podpory v oblasti bankovních služeb. Jen počet klientů, kteří využívají platební a zajišťovací produkty KB, se za poslední dva roky zvýšil o 20 % a zřetelný růst pokračuje i letos. Dlouhodobou strategií KB je podporovat nejen stávající zkušené exportéry, ale i klienty, kteří si svou pozici v zahraničí teprve budují. Smyslem pořádání seminářů, jako byl ten dnešní, je zprostředkovat našim klientům-exportérům zkušenosti a dostupný servis našich specialistů, externích partnerů, ale i poznatky ostatních klientů, kteří na zahraničních trzích již úspěšně obchodují, vysvětlila Jana Švábenská, ředitelka Trade Finance KB.

Hlavním cílem CzechTrade je růst exportu českých firem. Jsem ráda, když naše práce tento výsledek přináší, zároveň se ale dnes a denně setkávám s chybami, kterých se naše firmy při svém vstupu do zahraničí dopouštějí. Chybami jednoduchými, zbytečnými, avšak neúprosně vedoucími ke ztrátě rozjednaného kontraktu. Jednou z nich je podcenění exportního financování, které je spolu se zajištěním plateb a dalšími nezbytnými stavebními kameny základem dlouhodobé exportní strategie, říká generální ředitelka CzechTrade Jitka Hanzlíčková. S jejím koncipováním jsme připraveni podnikatelům pomoci prostřednictvím přímých konzultací i seminářů v rámci exportního vzdělávání. S vlastní realizací pak prostřednictvím sítě 30 zahraničních zastoupení agentury, dodává Hanzlíčková.

Dlouhodobý úspěch v zahraničí je souhrou mnoha faktorů, od detailní znalosti teritoria a konkurence, znalosti překážek vstupu na určitý trh, cílového partnera na trhu. Zejména začínající exportéři a menší firmy, které nemají zatím vybudované exportní oddělení a zahraniční marketing, často tápou, koho v zahraničí vlastně chtějí oslovit, jak správně přizpůsobit svůj výrobek a službu či nastavit marketingový mix. Řady chyb se také dopouštějí při obchodních jednáních či v následné komunikaci s partnerem. Potřebu komplexní exportní strategie a odpovídajícího financování potvrzují i zkušenosti úspěšných exportních firem.

Kvalitní produkt, v našem případě moderní vodohospodářské technologie a know-how, nestačí sám o sobě. V zahraničí se neobejdeme bez dlouhodobého plánu, který zakotvuje jednotlivé kroky v teritoriu a jejich důsledné hodnocení. Na východních trzích, kam se orientujeme, potřebujeme kvalitního místního zástupce, který je pro partnery v dané zemi jedním z nich a pomáhá vytvářet osobní pracovní kontakty a také podporu vlády. Tou je pro nás založení exportní vodohospodářské aliance Czech Water Alliance při CzechTrade, který také pomohl s prvními jednáními v oblasti. Dnešní exportní úspěchy zejména v Ruské federaci dokazují, že spolupráce s agenturou a dalšími českými firmami v teritoriu přináší úspěch, říká Milan Moravec, ředitel divize zahraničního obchodu společnosti Hydroprojekt, a. s. Hydroprojekt ročně dosahuje obratu přes 300 miliónů korun, z něhož více než 1/3 představuje export. Jako první v ČR získal ruskou licenci pro projektovou a konzultační činnost v RF.

Na spojování firem při vývozu, promyšlenou exportní strategii zajištěnou exportním financováním klade důraz i Zdeněk Černý ze společnosti Biomas: Legislativa komplikující expanzi prodeje biopaliv na domácím trhu nás donutila soustředit se na export. Zlom pro naše exportní aktivity přišel na počátku roku 2005 prostřed­nictvím společné prezentace na veletrhu Energiesparmesse na stánku CzechTrade. Díky získanému kontraktu se obrat naší firmy zvýšil ze 72 miliónů v roce 2003 na 90 miliónů korun za první pololetí roku 2005. Velký kontrakt a záštita CzechTrade nám umožnila začít prodávat pod vlastní značkou, spojili jsme se s dalšími výrobci biopaliv a produktů podobných našemu sortimentu. Zejména v začátcích nám významně pomohl úvěr Komerční banky a následná spolupráce s KB i dalšími bankami nám umožnila vybudovat nové vlastní provozy, z nichž každý vyrábí jednu tunu briket za hodinu, říká Zdeněk Černý.

Podpora exportně zaměřených klientů KB zahrnuje mj. předkontraktační poradenství, služby zahraničního platebního styku, předexportní financování, komplexní služby Trade Finance, ošetření kursových a devizových rizik a zprostředkování dalších finančních služeb nabízených v rámci bankovní skupiny Société Générale i partnery banky mimo ni.

Marie Petrovová
tisková mluvčí KB