Evropský IT průmysl má ještě šanci

Evropské společnosti v oboru IT nestačí na své konkurenty z USA a Asie. Mají však ještě dost příznivců mezi „domácími“ zákazníky, kteří oceňují především jejich technologickou vyspělost a znalosti místního prostředí. Evropské společnosti tedy ještě mají šanci uspět, pokud splní očekávání svých klientů. Tím hlavním je snížení cen. Vyplývá to ze studie o perspektivách evropského IT průmyslu, kterou připravila KPMG International společně s Economic Intelligence Unit (EIU).

V celosvětovém kontextu ztrácejí evropští dodavatelé IT vůči zámořským rivalům konkurenceschop­nost, a to zejména na mimoevropských trzích. Na evropském trhu je jejich situace o něco příznivější. Manažeři evropských podniků zodpovědní za IT stále dávají přednost nákupům technologií od zdejších dodavatelů, ale očekávají od nich, že se v mnoha aspektech zlepší, říká Jan Martínek, partner společnosti KPMG Česká republika zodpovědný za oblast informací, komunikace a zábavy.

Pokud by evropské firmy chtěly více pronikat na zámořské trhy, musí především zlepšit svoji cenovou konkurenceschop­nost, konstatuje výzkum s názvem Competing on Strenghts – The Challenge for Europe’s IT Firms.

Porostou ty tržní segmenty, v nichž je Evropa úspěšná

Pro evropské dodavatele IT mají odborníci dvě zprávy, jednu špatnou a jednu dobrou. Ta horší je, že trh informačních technologií poroste v příštích dvou letech jen mírně. Podle odhadu EIU se loni hrubý domácí produkt v Evropě zvýšil jen o 2,6 procent, což do značné míry limituje i růst trhu IT. Výdaje firem na IT se loni zvýšily podle odhadu společnosti IDC o 4,1 procento, tedy méně než v roce předcházejícím. Letos výdaje podniků do informačních technologií vzrostou o 5,3 procenta. Dobrá zpráva je, že nejvíce se budou nakupovat služby, mobilní technologie a podnikový software, což jsou segmenty, ve kterých mají evropští dodavatelé stále velmi silnou pozici. Průzkum ukázal, že 51 procent firem hodlá nakupovat služby IT a 44 procenta zase mobilní technologie a firemní software od evropských dodavatelů.

Celkem se mají výdaje do IT v Evropě v příštích dvou letech zvýšit. Větší investice než dosud předpokládá ve svých firmách 53 procenta dotázaných manažerů, dalších 17 procent předpokládá udržení jejich výše na dosavadní úrovni. O snížení investic uvažuje pouze 28 procent dotázaných.

Veřejné zakázky lákají

Slibnou příležitostí pro evropské dodavatele představují veřejné zakázky ve střední a východní Evropě a v nových členských státech EU, Rumunsku a Bulharsku. Podle odhadu IDC dosáhnou v roce 2009 výdaje do IT v tomto regionu 54 miliard dolarů (1129,36 miliardy korun), což je zhruba dvojnásobek výdajů z roku 2004, říká Jan Martínek, partner společnosti KPMG Česká republika.

Pro státní a veřejnou správu v tomto regionu je znalost místních specifik při volbě dodavatele velice důležitá. To si ale uvědomují i počítačové firmy z USA a začínají evropskými firmám silně konkurovat. Stále je však více než polovina dotázaných manažerů přesvědčena, že evropské firmy ještě mají schopnost své produkty podstatně inovovat, upozorňuje Jan Martínek.

Východní Evropa může snížit náklady

Téměř 40 procent IT manažerů je toho názoru, že cenová konkurenceschopnost evropských dodavatelů je „slabá“ nebo „podprůměrná“. Je to o téměř deset procent více než před dvěma lety, kdy na stejnou otázku odpovídali manažeři ve studii KPMG International A wake-up call for Europe: IT sector competitiveness. Cenová konkurenceschopnost tak platí za nejslabší místo evropských dodavatelů IT, a to zejména při snaze o průnik na třetí trhy.

Pro evropské zákazníky však cena není vše. Zejména státní správa a místní samospráva stále trvá na individualizaci softwarových produktů. Značnou loajalitu místním dodavatelům ostatně potvrzuje i skutečnost, že devět z deseti dotázaných manažerů by dalo přednost technologii původem z Evropy. 29 procent respondentů vyjádřilo nespokojenost se „zbožím“ ze zámoří, na druhou stranu stejné procento plánuje naopak zvýšení výdajů za IT od asijských firem.

Evropští výrobci mají několik možností, jak změnit svou nákladovou strukturu. Přenášení některých činností do vzdálených nízkonákladových oblastí, jako to dělají jejich američtí konkurenti, je jednou z nich. Tou další je zřizování center v blízkých nízkonákladových regionech, konkrétně ve střední a východní Evropě. Tato cesta má tu výhodu, že dodavatel nepřestane být evropskou firmou a že zde nalezne vysoce kvalifikovanou a levnější pracovní sílu, vysvětluje Jan Martínek, partner společnosti KPMG Česká republika. Například Logica CMG již má jedno své středisko v Praze a Capgemini zřídila své „nearsourcingové“ pracoviště v polském Krakově. Do Prahy umístila své centrum rovněž společnost IBA. Podle 39 procent dotázaných IT manažerů jejich společnosti zvažují nebo již začínají outsourcovat své IT funkce směrem k dodavatelům ze střední a východní Evropy.

Nakonec tedy mohou být uspokojeny i tři čtvrtiny účastníků průzkumu, kteří od evropských dodavatelů očekávají změnu v cenové politice směrem k větší pružnosti při sjednávání ceny a způsobů placení za software a IT služby.