Evropané si rádi kupují letenky přes internet, létají s nízkonákladovými společnostmi kvůli nízké ceně a chtěli by letět s Angelinou Jolie nebo Georgem Cloonym

easyJet, přední nízkonákladová letecká společnost v Evropě, uskutečnil v listopadu 2008 spotřebitelský průzkum mezi pasažéry různých aerolinií na šesti významných letištích v Evropě a Turecku, včetně pražského letiště Ruzyně.

Podle výsledků průzkumu mají nejvíce zkušeností s létáním nízkonákladovými společnostmi Poláci (77 procent dotazovaných) a Maďaři (63 procent), zatímco pouze 25 procent Chorvatů a 30 procent Slovinců absolvovalo někdy let s nízkonákladovou společností. Celých 44 procent Čechů uvedlo, že nejčastěji z nízkonákladových aerolinií letěli s easyJet, což potvrzuje postavení této společnosti jako druhého největšího přepravce na letišti Praha.

Podle průzkumu nemají Češi žádnou vyhraněnou destinaci, kam by chtěli nejraději letět, uvedli celkem 94 odlišných odpovědí. Nicméně nejčastěji uvedenými destinacemi byly Paříž, Londýn a Milán.

Co je nejlepší na létání? Pasažéři uváděli jako nejčastější důvod zkrácení cestovní doby, dále bezpečnost letecké dopravy a jednoduchost. Nejvíce zmiňovaným faktorem pro výběr nízkonákladových aerolinií je určitě nízká cena. Na tom se shodli pasažéři na všech vybraných letištích. Kromě toho Maďaři uváděli další výhody, které jsou pro ně klíčové při výběru letecké společnosti: frekvence letů, elektronické letenky nebo možnost 24hodinového online provedení rezervace. Když se řekne „easyJet“, tak 21 procent Maďarů si vybaví nejen nízkonákladovou leteckou společnost, ale také online způsob rezervace. Chorvati vybírají leteckou společnost nejen podle ceny, ale důležitá je pro ně také pověst letecké společnosti. Častá nabídka letů je velmi důležitým faktorem pro 71 procent Turků a 51 procent Slovinců.

Výsledky průzkumu odrážejí fakt, že v dnešní době si stále více cestujících kupuje letenku přes internet (například 83 procent Poláků a 61 procent Turků). Slovinci a Maďaři získávají letenku také prostřednictvím cestovních kanceláří (56 procent, respektive 44 procent odpovědí). Vysoké pocento Čechů si kupuje letenky i na letišti. Turci platí většinou kreditní kartou (90 procent odpovědí), Češi také (74 odpovědí), zatímco kreditní kartu používá ke koupi letenky jen 35 procent Maďarů.

Cestující z různých zemí se obvykle zabývají různými předletovými aktivitami. Maďaři si obvykle čtou a pijí kávu, Slovinci přitom ještě telefonují s rodinou nebo přáteli. Také Češi a Poláci si koupí noviny a zatelefonují domů, kávu ale obvykle nekonzumují. Turci a Chorvati se před letem modlí.

Dotazující ze všech zastoupených zemí se shodli, že sledují demonstraci bezpečnostních a záchranných předpisů na palubě. S tím, že plných 45 procent Chorvatů přiznalo, že jim ve skutečnosti nevěnuje až tolik pozornosti.

Co dělají cestující během letu? 31 procent respondentů odpovědělo, že si nejčastěji čte nebo spí (31 procent). Chorvaté, Poláci a Slovinci si rádi během letu povídají s ostatními cestujícími, a to i s náhodně s lidmi, se kterými se vidí poprvé v životě. Dalo se předpokládat, že většina dotázaných odpoví, že jsou neradi, když během letu musí pracovat.

Ženy by rádi seděli v letadle vedle George Cloonyho nebo Brada Pita, muži vedle Angeliny Jolie. Češi pak uváděli navíc také českou topmodelku Petru Němcovou.

Všichni respondenti dostali možnost vyjádřit jedno svoje přání spojené s leteckou dopravou. 39 procent by rádo využívalo služby Přednostního nástupu na palubu, 26 procent internetového odbavení. Většina Čechů by si přála používat na palubě mobilní telefon.

Tisková mluvčí easyJet Samantha Day se k výsledkům průzkumu vyjádřila: „easyJet přepravil za posledních 12 měsíců více než 38 milionů cestujících z celé Evropy, lidí různých národností, s různými kulturními zvyky a odlišnými zvyky při létání. easyJet přispěl k tomu, že se létání stalo dostupné pro všechny a nabízí cestujícím celou řadu služeb, jako například nepřetržitý přístup k již vytvořené online rezervaci…“

O průzkumu

Průzkum byl uskutečněn u celkem 500 respondentů v každé zemi (vypovídající vzorek pro podobný typ průzkumů), kteří se právě pohybovali na hlavních evropských letištích a měli za sebou již nějakou zkušenost s létáním. Celkově bylo ve všech zemích stejné procentuální zastoupení respondentů obou pohlaví – 50% žen a 50% mužů, nicméně v různých zemích se tento poměr lišil různě. V České republice například odpovídalo 59 procent žen a 4 procent mužů. 72 procent dotázaných v České republice bylo starších z věkové skupiny starších 25 let.