European City Guide mluví česky

Přes četná upozornění, která Sdružení obrany spotřebitelů České republiky od loňského roku zveřejnilo, katalánská společnost European City Guide dosud podniká na území ČR a stále nachází mezi českými občany a institucemi dost důvěřivých obětí. Nabízí klientům pod záminkou bezplatné aktualizace dat v podstatě placenou inzerci.

Pracovníci mnoha firem i státních či neziskových organizací – v domnění, že podepisují bezplatné zveřejnění svých údajů v katalogu katalánské společnosti – bez pozorného čtení formuláře takovou objednávku podepsali. I když nelze považovat takové nakládání se svým podpisem za odpovědné, stejně není možné hodnotit postup ECG jako solidní chování důvěryhodného obchodníka. Naopak, za klamání spotřebitele označila takové postupy také katalánská vláda, a firmu potrestala nejvyšší pokutou, jaká kdy byla v Katalánsku udělena – 300.000 eur a dočasným zastavením činnosti. Protože se ovšem ECG odvolala a odvolání má odkladný charakter, společnost podniká dál.

Na svých klientech firma vymáhá nezaplacené částky a v těchto dnech rozesílá v České republice vymahačské dopisy v českém jazyce. Byť s gramatickými chybami, v dopisech upozorňuje adresáta, že akceptoval podmínky, které byly v objednávce uvedeny pod označením Order a že nebylo využito možnosti odstoupit od smlouvy do 7 dní. Zároveň vídeňská firma Gratis Inkaso Gmbh zasílá návrh na odstoupení od smlouvy dohodou a upozorňuje, že pokud se chce adresát soudit a platit nehodlá, měl by poslat krátké písemné vyrozumění.

Nedomníváme se, že by nyní šířený dopis na podstatě problému něco zásadního měnil, říká František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS, a dodává: Je zcela mimo diskuzi, že každý, kdo uvažuje o podpisu jakéhokoli dokumentu, musí pečlivě uvážit nové smluvní vztahy, které podpisem vzniknou. Slepá důvěra se nevyplácí. V nám známých případech však byli zástupci firem, organizací či institucí uvedeni v omyl, protože z prvotní informace vyplývalo, že jde o bezplatnou inzerci. Jen malým typem písma, mnohdy špatně čitelným a pod čarou, bylo napsáno, že jde o placenou službu. Podle SOS lze předpokládat, že stejně, jako zhodnotily činnost ECG katalánské úřady, by ji zhodnotil také soud. Zatím SOS nezískalo ani v jediném případě informaci, že by se již u některého soudu řešil spor mezi touto společností a oklamaným klientem.

SOS je v kontaktu s partnerskou španělskou spotřebitelskou organizací, která přislíbila, že o dalším vývoji bude operativně informovat. Pro usnadnění dalšího vyšetřování je také vhodné zaslat stížnost na odbor katalánské vlády, který se případem zabývá. V případě podezření z trestného činu mohou poškození podat trestní oznámení u místně příslušné služebny Policie České republiky, uvedla Mgr. Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů České republiky.

Adresa na odbor katalánské vlády, který případ vyšetřuje, je: Departament de Comerç, Turisme i Consum, Direcció General de Consum, Av. Diagonal, 405 bis, 08008 Barcelona, Španělsko. Jestliže jsou upomínky odesílány z Valencie, je vhodné obrátit se také na adresu: Generalitat Valenciana, Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme, Àrea de Consum, C/Colom, 32, València 46004. Kopii lze poslat rovněž SOS, Rytířská 10, 110 00 Praha 1; e-mail: sos@spotrebitele.info; fax: 224239941.