Společnost MasterCard: fotbalový šampionát EURO 2008 přinese evropské ekonomice 1,4 miliardy eur

Významný sportovní ekonom prohlašuje, že Česká republika hraje v každém zápasu na UEFA EURO 2008 o růst české ekonomiky v hodnotě 42 milionů eur.

Praha 3. prosince 2007 – Podle odborné studie, kterou si objednala společnost MasterCard jako oficiální sponzor mistrovství Evropy UEFA od roku 1992, přispěje UEFA EURO 2008 evropské ekonomice částkou ve výši až 1,4 miliardy eur. Podle této studie, kterou zpracoval profesor Simon Chadwick, se UEFA EURO 2008 kladně projeví na místní, celostátní i mezinárodní úrovni. Zároveň v každém zápase, ve kterém bude hrát Česká republika na šampionátu EURO 2008 v létě příštího roku, bude český tým bojovat také o růst národního hospodářství v hodnotě 42 milionů eur. Jedná se o průměrný přínos každého zápasu, o který se dělí obě země zapojené do utkání.

„Mistrovství Evropy UEFA je nejvýznamnější evropskou sportovní soutěží a jako takové bude mít EURO 2008 významný vliv na ekonomiku všech 16 zúčastněných států. EURO 2008 současně ovlivní prostřednictvím tzv. haló efektu evropskou ekonomiku i v širších souvislostech v hodnotě převyšující částku 1,4 miliardy eur,“ uvedl profesor Simon Chadwick, jeden z nejvýznamnějších evropských expertů na sportovní ekonomiku. „Tento vliv budou pociťovat mnohé země hlavně díky sponzorským a komerčním příjmům s tím, že každý zápas ve skupinách přinese v průměru částku ve výši až 42 milionů eur. Zápasy, které se budou odehrávat v pozdějších etapách soutěže, zřejmě přinesou ještě lepší ekonomické výsledky,“ dodal Chadwick.

Profesor Chadwick ve studii společnosti MasterCard předpovídá, že každý zápas přinese nárůst v oblasti prodeje vstupenek, cestování, prodeje potravin a nápojů, reklamního zboží, sponzorských příjmů, reklamy a využívání telekomunikačních a nových sdělovacích prostředků v průměrné hodnotě 42 milionů eur. Nejlukrativnější zápasy budou potenciálně schopny zajistit ekonomický růst ve výši 49–56 milionů eur.

Vzhledem k rozlosování EURO 2008 profesor Chadwick očekává, že největší hospodářský dopad budou mít zápasy: Francie–Itálie v Zurichu, Nizozemsko–Francie v Bernu a Itálie–Nizozemsko také v Bernu. Všechny tyto zápasy se odehrají v rámci skupiny C. Za nejlukrativnější zápasy v ostatních skupinách považuje profesor Chadwick následující utkání: Švýcarsko-Portugalsko v Basileji (skupina A), Rakousko-Německo ve Vídni (skupina B), Španělsko-Rusko v Innsbrucku (skupina D).

„EURO 2008 bude neocenitelnou akcí pro fanoušky, zvláště pro ty, kteří se příští rok v červnu vydají přímo do Rakouska a Švýcarska. Přestože nelze ocenit nadšení fanoušků, je možné kvantifikovat vliv, jaký má tato akce na jejich domácí ekonomiku,“ uvedl Paul Meulendijk, který má ve společnosti MasterCard Europe na starosti sponzorství. „MasterCard se pohybuje v srdci fotbalového obchodu již řadu let prostřednictvím sponzorování takových turnajů, jako je Mistrovství Evropy UEFA a Liga mistrů UEFA, ale též tím, že podporuje např. prodej turistických cest na zápasy, odbyt reklamního zboží, občerstvení, vstupenek na zápasy. Chceme, aby fanoušci získali neocenitelný zážitek, a přesně k tomu jim pomáháme díky reklamě, novým programům platebních karet a komerční podpoře,“ doplnil Meulendijk.

Vliv „nové“ Evropy: Ruská revoluce?

Kvalifikace Ruska na úkor Anglie vytvořila podle profesora Chadwicka na šampionátu EURO 2008 zajímavý jev.

Za posledních deset let se Rusko kvalifikovalo na turnaji evropských rozměrů jen jedenkrát – na EURO 2004 v Portugalsku. Proto je podle profesora Chadwicka obtížné předvídat hospodářský dopad účasti této země na EURO 2008. Hospodářský růst i výše příjmů roste, telekomunikační trh posiluje a sponzorství a trh komerčních práv jen kvete. Důležitým faktorem je i to, že vzrůstají výdaje na zahraniční turistiku a zájem o fotbal.

Na druhou stranu se ale profesor Chadwick domnívá, že turnaj EURO 2008 přichází příliš brzy na to, aby se mohl začít projevovat skutečný vliv růstu Ruska, a očekává, že „ruský medvěd“ se probudí až na EURO 2012 v Polsku a na Ukrajině, které leží blíže k Rusku.