eBanka je terčem nekalého konkurenčního boje - záměrného šíření lží a fám

Praha 28.2.2003 – V době existenčních problémů Union Banky, na které citlivě reaguje celý bankovní sektor, dochází k šíření dezinformací o domnělých finančních problémech dalších bank, eBanku nevyjímaje. eBanka důrazně odmítá tyto naprosto lživé informace, které mají znaky pomlouvačné kampaně.

Jakékoliv spekulace o schopnostech eBanky dostát svým závazkům vůči klientům jsou neopodstatněné. Fámy, které se v této souvislosti objevily, jsou zjevnou snahou zneužít problémy Union banky k útokům na eBanku s cílem zdiskreditovat eBanku vůči veřejnosti a odlákat klientelu. Útoky mohou být motivovány konkurenčním bojem na v současné době velmi citlivém bankovním trhu. eBanka považuje tyto nekalé praktiky za kardinální prohřešek vůči všem zásadám konkurenčního boje a zejména bankovní etiky, kdy se zcela bezdůvodně a záměrně narušuje důvěra v bankovní sektor jako celek. Původce zpráv vědomě zneužil tíživé situace Union banky na bankovním trhu k rozšíření pocitu lavinového efektu postupného pádu všech velkých, středně velkých i malých bank.

“Jde o zjevnou snahu co nejvíce oslabit malé, střední i velké banky a zaujmout pak uvolněné místo na trhu,” je přesvědčen Radomír Lašák, generální ředitel a předseda představenstva a dodává: „eBanka je součástí nejsilnější české finanční skupiny České pojišťovny, která má aktiva v objemu více než 116 mld. Kč. Členství v této skupině je zárukou dlouhodobé stability a růstu. Proti této dlouhodobě štvavé kampani, která má své počátky na podzim loňského roku, se budeme bránit všemi dostupnými prostředky.”

eBanka již podala trestní oznámení pro podezření ze spáchání trestného činu šíření poplašné zprávy a všichni zaměstnanci eBanky budou velmi těsně spolupracovat s Policií ČR na odhalení původce nebo původců těchto zpráv.

eBanka je jediná banka na českém trhu, ale i v Evropě, která má více hotovosti (pokladní hotovost, vklady u ČNB a státní pokladniční poukázky) než je objem klientských depozit. Její aktuální hodnota k 31. 1. 2003 činí 17 mld. korun, přičemž objem klientských depozit a úvěrů přijatých od klientů činí 16,7 miliardy korun.

Další klíčový ukazatel finančního zdraví banky – kapitálová přiměřenost – má eBanka rovněž jeden z nejvyšších na českém trhu. Tento ukazatel u eBanky činí 35,38 % (k 31. 1. 2003), což je vysoko nad ČNB požadovaných minimálně 8 %.

eBanka je rovněž jediná banka na českém trhu, která není zatížena špatnými úvěry z minulosti.

O růstu eBanky svědčí i obchodní výsledky dosažené v uplynulém roce. Objem klientských vkladů vzrostl na 7,2 mld. Kč, což je o více než 15 % v porovnání s koncem roku 2001. Celkový objem úvěrů se zvýšil téměř čtyřnásobně na 1,1 mld. Kč, což představuje pouze sedminu objemu vkladů přijatých od klientů. Celkový počet klientů se zvýšil z 202 tisíc (k 31.12. 2001) na 309 tisíc (k 31. 12. 2002) – to je meziroční růst o 53 %. Z toho více než 75 tisíc klientů využívá osobní a firemní účty. Což činí v meziročním srovnání nárůst o více než 26 %. Bilanční suma dosáhla k 31. 12. 2002 hodnoty téměř 19,9 mld. Kč. Meziročně se zvýšila téměř o 94 %.

eBanka je univerzální banka, která nabízí ucelené portfolio produktů a služeb pro podnikatele, malé a střední podniky i pro fyzické osoby ve svých 26 obchodních místech. Je členem finanční skupiny České pojišťovny (přes 99,9% akcií drží v eBance Česká pojišťovna), nejsilnější finanční skupiny u nás. České pojišťovně byl mezinárodní ratingovou agenturou Standard & Poor’s koncem loňského roku zvýšen mezinárodní rating na BBB minus (BBB-), tzn., že se Česká pojišťovna dostala do tzv. investičního stupně. Konsolidovaný zisk finanční skupiny České pojišťovny za posledních pět let (1997–2001) byl téměř 11 mld. Kč a počet klientů je vyšší než 5 milionů.

Celkový počet klientů eBanky přesáhl 313 tisíc. Více než 78 tisíc klientů využívá Firemní a Osobní účty eBanky a z toho přes 36 tisíc klientů využívá i službu GSM Banking. 76 tisíc klientů je majiteli produktů v rámci programu ČP Finance a přes 158 tisíc klientů vlastní úvěrovou YES kartu.