easyJet radí spotřebitelům: neplaťte vyšší daně zbytečně

easyJet spustil velkou kampaň, jejímž cílem je přimět britské politiky, aby zaujali racionálnější postoj k letecké dopravě. easyJet navrhuje novou daň míso stávající APD (Air Passenger Duty)

easyJet, přední nízkonákladová letecká společnost v Evropě, vydal na sklonku minulého týdne rozsáhlou zprávu o dopadu letecké dopravy na klimatické změny. easyJet spustil velkou reklamní kampaň týkající se právě environmentální politiky v britských i zahraničních denících a zveřejnil svoje vlastní daňové návrhy.

easyJet se snaží oslovit především ty spotřebitele, kteří v současné diskusi neměli mnoho prostoru k vyjádření, a to celostránkovou barevnou reklamou ve vybraných celostátních denících. Tato kampaň poběží v období výročních sjezdů britských politických stran. Cestující také od začátku října najdou informace o problematice životního prostředí na opěrkách sedadel v letadlech easyJet.

Překvapivá fakta o létání

Zpráva, kterou easyJet vypracoval a nazval ´K zelenějšímu nebi: překvapivá fakta o létání a životním prostředí´, poskytuje kompletní analýzu procesu klimatických změn a přináší i nějaká velice překvapivá fakta.

  • Emise oxidu uhličitého z letecké dopravy tvoří přibližně 1,6% celkových skleníkových plynů na zemi
  • Současná letadla vytvářejí o 70% méně emisí a jsou o 75% méně hlučná než jejich předchůdci v 60. letech 20.století
  • další vývoj leteckých technologií by mohl snížit emise o dalších 50% v průběhu příštích 10 let a o 75% do roku 2050
  • na každého cestující se společností easyJet připadá 95,7 gramů oxidu uhličitého na 1 kilometr, což je:
    - méně než co vyprodukuje průměrné rodinné auto (cca 160g CO2 emisí na kilometr)
     – méně než emise z rychlovlaků společnosti Virgin (112 CO2/km/c­estující)
     – méně než emise hybridního vozu Toyota Prius (104g CO2/km/cestující)
  • růst nízkonákladových leteckých společnosti se nevymkl z ruky – tyto společnosti spíše jen nahradily ty, co byly méně šetrné k životnímu prostředí za posledních 10 let, a průměrné tempo růstu se za posledních dvacet let prakticky nezměnilo a drží se na 5,5%
  • vysokorychlostní vlaky jsou alternativou jen pro ty, co žijí v Londýně nebo jeho okolí. Pouze dvě trasy letů easyJet z celkového počtu 338 konkurují těmto vlakovým spojením (Londýn Luton – Paříž a London Stansted – Newcastle).

Pryč s daněmi, které nepokrývají 40% emisí

Zpráva easyJetu vyzývá politiky, aby zaujali mírnější postoj k leteckému průmyslu, a to zejména co se týče daňových nástrojů. Zpráva uvádí, že:

  • Velká Británie zdaňuje leteckou dopravu více než kterákoliv jiná země v Evropské unii
  • Velká Británie zdaňuje leteckou dopravu více než jakýkoliv jiný srovnatelný způsob dopravy
  • Zdanění cestujících (Air Passenger Duty) každoročně přinese do státní pokladny na 2,4 miliard liber, s tím že tato daň:
     – neodpovídá emisím z letadel
     – nezahrnuje přibližně 40% leteckých aktivit ve Velké Británii (nákladní doprava, soukromá letadla a transfery cestujících) – tato daň se týká běžných rodin, ale již ne těch, kdo létají soukromými letadly
     – má paušální sazbu, takže ti kdo cestují do Marrákeše, zaplatí stejně jako cestující do Melbourne
     – britská vláda nebere v potaz výdaje na vědecké výzkumy či na infrastrukturu letišť
     – jednotliví cestující zaplatí stejně bez ohledu na to, zda letí novým či starým letadlem s rozdílnými emisemi

easyJet navrhuje zrušit tuto daň a nahradit ji progresivní daní, která by zohledňovala typ letadla a vzdálenost letu. Tato změna by zajistila, že by poprvé v historii byly zdaněny všechny typy letů a letecké společnosti byly motivovány se snažit o co nejvíce ekologicky šetrný provoz.

Několik vládních zpráv vyzvalo letecký průmysl, aby „finančně kompenzoval svůj dopad na životní prostředí“, jako by se tak již nedělo. Cena za tunu oxidu uhličitého na světových trzích je 12 liber, ale britská vláda odhaduje, že pokud bereme v potaz sociální dopady, tak se cena vyšplhá na 95 liber za tunu. Vycházeje z této ceny, easyJet dotuje svůj dopad na životní prostředí čtyřnásobně a na některých linkách, například z Liverpoolu do Belfastu, až dvanáctkrát.

Nárůst nízkonákladových leteckých společností v posledních letech podstatně zvýšil dostupnost určitých regionů ve Velké Británii pro turisty i obchodní cestující. Únorové zdvojnásobení zdanění cestujících právě nejvíce zasáhlo vnitrostátní linky, které jsou nejvíce citlivé v tomto ohledu.

Je na čase, aby spotřebitelé zatlačili na politiky a přiměli je zaujmout racionálnější přístup k celé záležitosti, který by vyvážil velký přínos leteckého průmyslu v sociální a ekonomické oblasti s jeho dopady na klimatické změny. Dle informací britské vlády, letecký průmysl zaměstnává celkem 200 000 lidí přímo a o mnoho víc nepřímo a jeho ekonomický přínos činí 11 miliard liber ročně.