easyJet má bezpapírové kanceláře

Za pouhých 12 let, které uplynuly od prvního letu easyJet v roce 1995, se z této letecké společnosti staly přední nízkonákladové aerolinie, čtvrté největší aerolinie v Evropě a jedna z nejsilnějších obchodních značek. V České republice jsou v současnosti největším nízkonákladovým leteckým přepravcem a druhé, resp. třetí největší aerolinie vůbec. Co stojí za úspěchem easyJet? Mimo jiné i to, že společnost se snaží držet nízké náklady eliminací zbytečných výdajů a „ozdůbek“, které jsou charakteristické pro tradiční letecké společnosti, přitom stále udržuje vysoký standard služeb nabízených jejím cestujícím. Jednou z oblastí, ve které má easyJet výrazně nižší náklady, je její koncept provozu tzv. bezpapírové kanceláře.

Díky konceptu bezpapírové kanceláře společnost easyJet výrazně zjednodušila své pracovní postupy. Řízení i správa společnosti probíhá výhradně prostřednictvím IT systémů, k nimž lze přes zabezpečené servery získat přístup z kteréhokoli místa na světě. To umožňuje značnou flexibilitu při řízení společnosti.

Zatímco zákazníci easyJet používají k online rezervaci letenek zvláštní rezervační systém easyJet – eRes, který plně podporuje koncept easyJet »žádných letenk«, resp. žádných fyzických letenek (tzn. pasažéři dostávají elektronickou letenku – potvrzení o rezervaci prostřednictvím emailu), zaměstnanci letecké společnosti používají skenovací, evidenční a další software Ascent a Macrosoft, aby se snížilo množství používaných papírů na minimum.

S kanceláří bez papírů společnost easyJet ušetří nejen na kancelářském vybavení (papírech, tužkách, perech, cartridgi apod.), ale hlavně, zaměstnanci šetří výrazně svůj čas. „Jsme velmi pyšní na náš model bezpapírové kanceláře. Důležité je mít účinný IT systém, ale hlavně schopný IT tým pracovníků,“ říká tisková mluvčí easyJet Samantha Day. „Spoléháme se na bezpapírovou kancelář od doby, kdy jsme začali s činností. Zaměstnanci easyJet si užívají svobody pracovat na dálku z domu, když jsou na cestách, či od jakéhokoliv počítače v naší kanceláři v Lutonu.“

Od roku 1995, kdy společnost začínala s 30 000 přepravenými cestujícími, se počet jejích klientů rozrostl do roku 2007 až na více než 34 milionů pasažérů za rok. Což dokazuje, že strategie společnosti, včetně bezpapírové kanceláře a dalších úspor na nákladech, byla zvolena správně. Jednou z hlavních výhod kanceláře bez papírů je flexibilita, která je čím dál více důležitá ve všech ekonomických oblastech, ale zejména v leteckém průmyslu. Takto mohou v jakékoli situaci pracovat všichni členové easyJet týmu společně, aniž by ztráceli čas cestováním z místa na místo.

Na závěr, bezpapírová kancelář je modelem nejen současnosti, ale hlavně budoucnosti, kdy se stále více začíná hovořit o otázkách životního prostředí. easyJet vlastní nejmladší leteckou flotilu na světě (s průměrným stářím letounu 2,2 let) a v loňském roce získal titul Nejšetrnějšího dopravce vůči životnímu prostředí v Praze. Navíc kancelář, kde se nepoužívá papír, je určitě pro životní prostředí menší zátěží, než klasické kanceláře, kde se běžně spotřebuje až několik kilo papírů denně.