easyJet je vítězem soutěže „O nejšetrnějšího leteckého dopravce k životnímu prostředí“

easyJet, přední nízkonákladová letecká společnost v Evropě byla dnes oficiálně vyhlášena vítězem soutěže “O nejšetrnějšího leteckého dopravce k životnímu prostředí” pro rok 2006 – soutěže pro všechny letecké společnosti, které létají na/z letiště Praha-Ruzyně o dopravce s nejnižším hlukovým dopadem na okolí letiště Praha – Ruzyně.

Samantha Day, easyJet PR manažer a John Kohlsaat, regionální manažer easyJet pro Českou republiku, převzali ocenění od vyhlašovatelů sutěže – Městské části Prahy 6, kterou zastupoval pan starosta Mgr. Tomáš Chalupa, a Letiště Praha, s.p. zastoupené generální ředitelkou Ing. Hanou Černochovou. Cestující letící z vítěznou společností easyJet na pravidelné lince z Prahy do Dortmundu také obdrželi slavnostní certifikát a malý dárek.

John Kohlsaat, regionální manažer easyJet pro Českou republiku se k tomtuto výraznému úspěchu vyjádřil:

„easyJet přikládá problematice životního prostředí velký význam. Být nízkonákladovými aeroliniemi neznamená jen fungovat co nejefektivněji, snižovat náklady, investovat úspory do získávání dalších zákazníků, ale jde také o budování společnosti, která se bude schopna flexibilně přizpůsobit měnícím se potřebám ze strany jak zákazníků, tak odvětví, ale i životního prostředí. Zároveň se snažíme podporovat globální ekonomický růst tím, že umožníme spojení mezi různými kulturami a obchodními partnery.

Proto easyJet investuje nemalé prostředky na nákup nejnovějších strojů a celkovou efektivitu. Naše flotila patří mezi jednu z nejmladších na světě, produkující nízké množství emisí a letadla jsou vybavena motory, jež vyhovují posledním hlukovým požadavkům. Naše posádky striktně dodržují letištní postupy a vysoká obsazenost letadel easyJet, stejně jako fakt, že létáme z místa na místo (ne do letištních hubů) přispívá k redukci odpadů.

Společnost easyJet těší uznání za tento proaktivní přístup. Patříme k předním leteckým společnostem, které se věnují ekologickým otázkám, jsme členy britské letecké asociace pro udržitelný rozvoj v letectví a aktivně se účastníme debaty na evropské úrovni o hledání praktických a udržitelných řešení v oblasti dopadu letecké dopravy na životní prostředí.

Chceme jít příkladem a vyzýváme neefektivní tradiční aerolinie provozující flotilu starých, letadel, která znečišťují životní prostředí a která navíc nebývají plně obsazena, aby byly zodpovědnější a začaly hledat praktická řešení. Jen tak bude naše odvětví moci tento problém řešit.“

Nedávná zpráva přední ekonomické konzultační společnosti Frontier Economics, jež vychází z čísel poskytnutý Evropskou komisí, ukazuje, že letecký průmysl je odpovědný pouze za 4 procenta emisí CO2 – to je jen zlomek v porovnání s energetickým průmyslem (34%) nebo silniční dopravou (20%).

A tak i když je třeba dát roli leteckého průmyslu do náležité perspektivy, společnost easyJet dávno tvrdí, že stejně jako jiné aktivity spotřebovávající energii, i letectví by mělo usilovat o co největší efektivitu. I proto podporuje easyJet následující :

  • Změnit stávající systém „Air Passenger Duty“ na spravedlivou ekonomickou daň – při současných paušálních tarifech chybí jakýkoli impuls ke zlepšení
  • Obchodování s emisemi – zajistit, že žádná práva nebudou předem zajištěna a že schéma nebude použito k penalizaci nových dynamických leteckých společností s flotilami moderních letounů, jež jsou šetrnější k ovzduší.
  • Zlepšení dopravních toků prostřednictvím Air Traffic Control System
  • Globální deregulace – v současné době je na trhu příliš aerolinií. Nadnárodní fúze by se měly stát normou, nikoli výjimkou.
  • easyJet je proti dalšímu zdaňování – prosté odvádění peněz vládám životní prostředí nezlepší.

Zatímco palivová efektivita letadel se za posledních 30 let zlepšila o 50 procent a letouny jsou stále čistší a tišší, nicméně hlavními viníky jsou tradiční letecké společnosti se starými letadly, nízkou vytížeností a špatnou organizací provozu. Nízkonákladový model je mnohem ekologičtější než model, na němž fungují národní dopravci typu British Airways nebo Českých aerolinií. Během pěti let od roku 1994 do roku 1998 (měřeno podle přepravených lidí) rostl globální letecký průmysl tempem 5 procent ročně. V letech 1999 až 2003, kdy došlo k nástupu nízkonákladových leteckých společností se průměrný růst zvýšil o 2,5% ročně.

Společnost easyJet provozuje jednu z nejmladších, nejčistších a nejtišších flotil na světě. Sestává z 32 nových letounů Boeing 737–700 a 90 zbrusu nových letounů Airbus A319. S průměrnou dobou obrátky 20 až 25 minut je easyJet vysoce efektivním uživatelem letištní infrastruktury.