Dvě stě nových uživatelů měsíčně přivádí na internetové tržiště klíčové slovo veřejné zakázky

Veřejné zakázky v Česku i zahraničí se staly pro zákazníky hlavním lákadlem vstupu na internetové tržiště. Podle analýzy nejstaršího tuzemského B2B tržiště ABC Českého Hospodářství si sekci veřejných zakázek prohlíží pravidelně třetina uživatelů tržiště. Odkaz navíc každý měsíc přivede na webové stránky ABC Českého Hospodářství dvě stě nových uživatelů. Největší zájem je o zakázky ze zemí Evropské unie.

„Zvýšený zájem si vysvětlujeme otevřeným přístupem ke kontaktům a velkým množstvím uveřejněných zakázek – logicky tedy i velkým výběrem. Dostat kontakt na veřejnou zakázku není navíc obtížné. Jsou přístupné všem a bezplatně, stačí na webových stránkách kliknout na záložku Veřejné zakázky a vybrat si obor, který zákazníka zajímá. Platící zákazníci mají navíc možnost si novinky nechat zasílat elektronickou poštou,“ popsal spolumajitel nejstaršího tuzemského B2B tržiště ABC Českého Hospodářství Predrag Dukič.

Na portálu ABC Českého Hospodářství je aktuálně umístěno 32,5 tisíce veřejných zakázek ze zahraničí a 512 z České republiky. Nejvíce veřejných zakázek je z oboru stavebnictví (7929), lidské zdroje, reality, finance, služby a obchod (5812) a doprava, automobily, přeprava a skladování (3656).

Z oboru stavebnictví se veřejné zakázky týkají nejčastěji stavebních prací a takzvaných staveb na klíč. Často jde též o stavební úpravy vojenských objektů a zařízení, stavební úpravy objektů sloužících zdravotní péči, ale také přímo o bytovou výstavbu. V sekci lidské zdroje, reality, finance, služby a obchod se veřejné zakázky týkají především projekčních a inženýrských činností nebo veřejných zakázek na územní plánování či technické projektování. V oboru doprava, automobily, přeprava a skladování jsou k dispozici veřejné zakázky na údržbu a servis manipulační techniky či výběrová řízení na užitková vozidla.

„Situace se oproti loňsku výrazně změnila. Letošní poptávka po veřejných zakázkách je s loňskou nesrovnatelná – do počátku léta loňského roku jsme uživatelům byli schopni nabídnout veřejné zakázky pouze z českých zdrojů a jenom výjimečně zahraniční. Ke konci roku se však situace začala radikálně měnit a díky množství, snadné dostupnosti a informacím o zveřejňování veřejných zakázek se výrazně navýšila i poptávka – bez přehánění se dá říct, že mnohonásobně,“ upřesnil Predrag Dukič.

Typickými klienty internetového tržiště jsou podle Dukiče jak menší firmy s jedním zaměstnancem, tak velké společnosti až s tisícem zaměstnanců. V současnosti navíc na tržišti realizuje obchody celý top management – od majitelů firem přes jednatele, šéfy marketingu a obchodu až po office managery. U velkých firem pak většinu obchodů zařizují zásobovači.