Držitelé prestižních karet platí častěji a více než držitelé běžných karet

Z průzkumu společnosti MasterCard vyplývá, že v České republice představují prestižní platební karty (zlaté karty) 2 % všech vydaných platebních karet. Trh s prestižními kartami je v České republice ve srovnání se západními zeměmi doposud nenasycený (v Evropě tvoří podíl prestižních karet 15 %) a skýtá tak stále velký potenciál k růstu. Segment prestižních karet představuje pro tuzemské banky stále nevyužitou příležitost. Držitelé prestižních karet platí mnohem častěji a více než držitelé běžných karet.

V Evropě představují prestižní platební karty 15 % všech vydaných karet, zatímco v České republice tvoří segment prestižních karet z celkového počtu pouze 2 %. Portfolio prestižních (premium) karet MasterCard je standardně tvořeno zlatými kartami, platinovými kartami a vysoce exkluzivními kartami Word Signia. V České republice jsou zatím nabízeny pouze zlaté karty, ale lze očekávat, že se do konce roku objeví i karty platinové.

„Mezi zajímavé výsledky průzkumu patří například skutečnost, že jednou prestižní kartou je v České republice realizován za rok dvojnásobný počet transakcí než kartou běžnou. Roční obrat je v Čechách u prestižní karty 3× větší než u karty standardní, přičemž v Evropě převyšuje obrat realizovaný těmito kartami obrat běžných karet pouze 1,5×,“ řekl Ján Čarný, generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko. „Trh s prestižními kartami je však v České republice ve srovnání se západními zeměmi doposud nenasycený a skýtá tak stále velký potenciál k růstu,“ dodal Ján Čarný.

Prestižní karty jsou často využívány při cestách do zahraničí, což potvrzují i závěry průzkumu společnosti MasterCard. Objem transakcí, které čeští držitelé premiových karet realizují v zahraniční, je ve srovnání se standardními platebními kartami pětinásobný.

Na co jsou prestižní karty používány

Obdobně jako u standardních platebních karet jsou i prestižní karty používány především k platbám za zboží či služby a k výběrům z bankomatů. U prestižních karet je však mnohem častější jejich využití k platbám v zahraničí (především k platbám u čerpacích stanic a k platbám za ubytování) a také k online nákupům letenek. Řada respondentů dále uvedla, že by své platební karty rádi používali také při platbě za zdravotnické služby.

Výhody prestižních karet

Mezi největšími výhodami prestižních karet bylo zmiňováno bezpečí a jistota v případě ztráty či odcizení karty. S prestižními kartami MasterCard je totiž standardně spojen rozsáhlý bezpečnostní servis. Držitelé karet mají k dispozici nejen nepřetržitý zákaznický servis, kde mohou nahlásit ztrátu či odcizení platební karty, ale mohou zároveň zažádat o vystavení náhradní platební karty do 48 hodin. K nabízeným službám patří v případě potřeby také poskytnutí dodatečné hotovosti do 24 hodin. Jako další výhodu prestižních karet zmiňovali respondenti také finanční zvýhodnění; ať již v podobě vyšších týdenních limitů pro větší flexibilitu čerpání finančních prostředků či výhodnější směnný kurz bez poplatků u bezhotovostních plateb v zahraničí. Konkrétní benefity spojené s používáním prestižních karet MasterCard určují jednotlivé vydavatelské banky.

Jedním z největších vydavatelů zlatých kreditních karet na českém trhu je Citibank. Ta nad rámec základních výhod poskytuje držitelům zlatých karet další unikátní benefity. „Našim klientům nabízíme kartu, která odráží jejich životní styl. Držitelé oceňují především bezpečí a jistotu v případě ztráty a odcizení a finanční výhody zejména v podobě slev a bezúročného období,“ uvedl Rizwan Qazi, ředitel kreditních karet Citibank. „Zlaté karty Citibank splňují všechny uvedené požadavky. Ke kartám nabízíme bezplatně pojištění proti zneužití a navíc jsou karty, jako jediné na českém trhu, vydávány s fotografií držitele a s jeho podpisem na přední straně, což výrazně snižuje možnost zneužití. Karty Citibank nabízejí nejdelší bezúročné období na trhu (55 dní) a jejich součástí je i Privilege program, který poskytuje až 20% slevy u vybraných více než šedesáti exklusivních obchodníků z oblasti módy, gastronomie, ubytování a životního stylu. V neposlední řadě hraje významnou roli i skutečnost, že je karta vydávána Citibank, jež patří do největší světové finanční skupiny,“ doplnil Qazi.

Důvody pro pořízení prestižní karty

Jako důvody pro pořízení prestižních karet zmiňovali respondenti kromě klasických vlastností platebních karet (možnost plateb a výběrů z bankomatů) také možnost čerpání bankovního úvěru až s 50 denním bezúročným obdobím, které je nabízeno ke zlatým kreditním kartám MasterCard. Dalším impulsem pro pořízení prestižní karty je kvalitní cestovní pojištění a rozsáhlejší asistenční služby. Držitelé prestižních karet zároveň oceňují širokou akceptační sít v zahraničí a především prestiž, která je s tímto produktem spojena.

„V zahraničí se cítím mnohem lépe, když platím zlatou kartou, například za ubytování v hotelu. Minule jsem dokonce dostal slevu, se kterou jsem vůbec nepočítal,“ uvedl jeden z oslovených držitelů prestižní karty.

Typický český držitel prestižní karty

Průzkum se rovněž dotazoval držitelů i nedržitelů prestižních karet, jak si představují jejich typického držitele. Typický držitel prestižní karty je vnímán jako dobře oblečený, hodně pracující a úspěšný podnikatel, který velmi často cestuje. Někteří respondenti uváděli jako příklad typického držitele prestižní karty Karla Gotta.

Přestože jsou držitelé prestižních karet vnímáni pozitivně, tak většina oslovených nedržitelů považuje prestižní kartu mylně jako nedosažitelnou. K získání zlaté karty nejsou přitom v současnosti podmínkou závratně vysoké příjmy. K posuzování klientů přistupují jednotlivé banky velmi individuálně a k získání zlaté karty mnohdy stačí čistý příjem okolo deseti tisíc korun.

Další závěry průzkumu

Průzkum potvrzuje, že držitelé prestižních karet jsou zvyklí používat platební karty častěji než držitelé běžných platebních karet. Držitelé prestižních platebních karet uváděli, že používají své karty (ať již karty prestižní či karty standardní) minimálně 2× – 3× týdně, někteří dokonce každý den. Pokud jde o emocionální vnímání prestižních platebních karet, tak byly nejčastěji srovnávány se značkami automobilů Volvo, BMW a Mercedes. Stejně jako tyto vozy jsou i prestižní karty symbolem bezpečí, jistoty a přepychu. Standardní platební karty byly přirovnávány k vozům Škoda Auto jako k symbolu spolehlivosti.

Z výzkumu společnosti MasterCard vzešla také ideální prestižní karta, kterou by si respondenti představovali. Taková karta by měla mít identifikační znaky jako například fotografii či otisk prstu, aby mohla zároveň sloužit k osobní identifikaci držitele. S používáním dané karty by měly být spojeny také nejrůznější slevy. Konkrétně byly zmiňovány 10% slevy v obchodních řetězcích (například Tesco a Globus), slevy na kulturní akce, do divadel a kin či slevy v salonech krásy.

Z výsledků realizovaného průzkumu vycházela společnost MasterCard při formulování své reklamní kampaně zacílené na premium segment. Cílem kampaně, která se objevovala od května do června 2007, bylo především zvýšení povědomí o zlatých kartách MasterCard a jejich výhodách. Kampaň měla podobu inzerce v internetových a tištěných médiích.