Domény s diakritikou internetový byznys v ČR zásadně neovlivní

[Tisková zpráva] Vytipování volné domény se zajímavým jménem, její zaregistrování a následný prodej. Tucty spekulantů v České republice se tímto typem podnikání velmi slušně živí. Ceny nejlukrativnějších tuzemských domén dokonce dosahují milionů korun. Zdánlivě klidné vody nyní začíná čeřit nová zpráva o systému IDN, díky němuž mohou doménová jména obsahovat znaky národních abeced. Co by pro tuzemský trh znamenalo rozšíření nových domén .cz s českou diakritikou?

V současné době je v České republice registrováno více než 400 tisíc domén. Pod mnohými z nich přitom není žádný obsah, ale přímo kontakt pro odkoupení domény. Dostat se k seznamu prodávaných domén přitom není těžké. Například Burza-domen.cz zprostředkovává prodej více než tisícovky domén lepších či horších jmen. Výjimkou nejsou milionové počáteční ceny k jednání. Kupříkladu KSCM.eu stojí 23 milionů, doménu Medicina.cz by rád její majitel prodal za 5 milionů a za Taxikar.cz zaplatí nový zájemce 2,9 milionů korun.

Narůstající obrat e-businessu tak dává spekulantům obrovský prostor pro předjímání názvů domén, o které by mohl být v budoucnu zájem, a které by tak pro majitele znamenaly milionové výdělky. Martin Rozhoň, ředitel společnosti Vivantis a.s. provozující šest velmi úspěšných obchodů, o tom ví své. Když se v roce 2003 rozhodoval, o jakou další komoditu rozšíří své obchodování, začal usilovat o doménu Parfemy.cz. „Vlastníka domény se nám tenkrát nedařilo kontaktovat, nakonec zareagoval až na korespondenční lístek. Za Parfemy.cz požadoval 20 tisíc Kč. Nakonec jsme tuto doménu získali za směšných 15 000 Kč,“ popisuje úspěšný obchod a dodává: „Obrat Parfemy.cz vloni přesáhl 100 milionů korun“.

Jenže taková byla situace před pěti lety. Protože společnost Vivantis má ve svém portfoliu i šperky a chtěla svým zákazníkům nabídnout komfortní specializovaný e-shop, rozhodla se po zkušenostech z minulosti sáhnout znovu po výstižné doméně s jednoslovným názvem, samozřejmě s koncovkou „.cz“. Kolik takové rozhodnutí Vivantis stálo? „Částka dosáhla astronomické výše. V nejbližších měsících uvidíme, jak rychle se nám investice 2 miliony korun do Sperky.cz vrátí, budeme spouštět specializovaný e-shop,“ dodává Martin Rozhoň.

Výstižný název domény je důležitý, nikoliv rozhodující

V případě, že má někdo v plánu nabízet zboží a obchodovat napřímo, je název domény stěžejní. V ideálním případě má vystihovat přesně ten druh zboží, který nabízí. Například každý, kdo navštíví Hodinky.cz, už dopředu ví, jakou nabídku může očekávat. Nepodceňovat název domény se vyplatí rovněž ve vztahu k SEO. „Výskyt klíčového slova v názvu domény spolu s kvalitně optimalizovaným HTML kódem internetového obchodu je jedním z důležitých prvků optimalizace e-shopu pro vyhledávače,“ vysvětluje Michal Ježek ze společnosti Karsa.cz, která nabízí profesionální řešení pro realizaci e-shopů. Drtivá většina zákazníků nejdříve hledá prostřednictvím služeb Google.com či Seznam.cz, až následně kliká a přechází na stránky obchodu. „Při dobře zvládnuté optimalizaci pro vyhledávače se e-shop umisťuje na předních místech po zadání hledaného výrobku zákazníkem. Obchody, které se SEO dlouhodobě a kvalitně věnují, pak mají velkou konkurenční výhodu oproti ostatním. Čím více zákazníků e-shopu dodá vyhledávač z tzv. přirozených výsledků vyhledávání, tím méně pak e-shop musí investovat do dalších forem marketingu. V současné době je metoda optimalizace pro spoustu obchodů klíčovou,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Z dlouholetých zkušeností vyplývá, že dobré zpravodajství, informace pro fanoušky či zábavu si uživatelé internetu umí najít a oblíbit i v případě, že doménové jméno není přímočaré, případně vůbec nevystihuje obsah webu. Takto zaměřené projekty se mohou v situaci, kdy je doména již obsazená, s klidem pustit do práce například po pouhém přidání klasických předpon „e“, „i“, za použití pomlček. „Diakritika v českých doménách by zásadní změnu na českém internetovém trhu nepřinesla. Vznikl by prostor především pro spekulanty, případně provozovatele drobných internetových projektů, jejichž chod je zcela závislý na SEO. Zavedení obchodníci by si koupili své vlastní domény s diakritikou, ale i nadále by fungovali pod těmi původními,“ je přesvědčený Martin Rozhoň z Vivantisu, jehož slova potvrzují i průzkumy, podle kterých komunita tuzemských uživatelů zatím nejeví o domény s diakritikou zájem. Za hlavní nevýhodu totiž považují fakt, že tyto domény mohou být využívány pouze rodilými mluvčími dané země, což je podle nich už málo.

Zahraniční domény i za miliony dolarů

Přesto, že zajímavé tuzemské domény nejsou levným zbožím, nelze je z obchodního hlediska srovnávat se zahraničími. Například v létě minulého roku byla po uvedení veleúspěšného telefonu společností Apple odkoupena od původního majitele doména iPhone.com za sedmimístnou sumu, samozřejmě v dolarech. Přitom se nejednalo o spekulaci. Původní majitel provozoval tuto doménu dávno před tím, než vůbec Steve Jobs (CEO Apple) věděl, že bude jeho společnost vůbec nějaký telefon vyrábět. Sloužila jako propagace společnosti The Internet Phone Company.

Letos v dubnu pak byla například doména Pizza.com s jistě nedozírným podnikatelským potenciálem vydražena za 2,6 milionu dolarů. Celkově jsou nejdražší domény ty, které se týkají sexu a počítačových her. Rekord mezi známými cenami drží doména Sex.com, která byla v roce 2006 prodána za 12 milionů dolarů, následuje ji Games.com za 11 milionů dolarů a Porn.com za 9,5 milionů dolarů. Od 22. do 29. května jste se mohli zapojit do aukce podle mnohých domény s nejkrásnějším názvem na internetu, America.com. Zájem o ni projevilo okamžitě několik předních světových společností.