Dolaroví milionáři vyhledávají luxusní zboží i přes rostoucí náklady a nestabilitu na finančních trzích

Soukromá letadla, jachty a luxusní automobily zůstávají i nadále typickými výdaji na spotřebu osob s finančním majetkem přesahujícím jeden milion amerických dolarů. V oblasti investic preferují tuzemští dolaroví milionáři málo rizikové dluhopisy, investiční certifikáty s garantovaným výnosem, nemovitosti a stále častěji také komodity a umění.

Významnou část investic světových dolarových milionářů tvořily v loňském roce výdaje na luxusní zboží a sběratelské předměty. Nejoblíbenějším předmětem koupě byly umělecké předměty, luxusní automobily a privátní jachty, sportovní týmy či klenoty. Novým trendem jsou výdaje na nehmotné statky, jako jsou dobrodružné dovolené a „koupě zážitků“. Vyplývá to z dvanáctého ročníku studie World Wealth Report, kterou zpracovávají poradenská skupina Capgemini a Merrill Lynch.

I přes určitou opatrnost investorů z rozvinutých ekonomik Evropy a USA zaznamenaly trhy luxusního zboží v loňském roce významný rozvoj. Důvodem je příliv nových dolarových milionářů z rozvíjejících se ekonomik, především Číny, Indie, Ruska a Středního Východu.

„Významnější než možnost koupit luxusní statky je ovšem vliv velmi bohatých osob na chod domácích i globálních ekonomik. Aktiva ve výši přesahující 40 bilionů USD dávají velmi bohatým investorům stále větší vliv na chod naší společnosti,“ uvedl Jiří Briford, Head of Financial Services společnosti Capgemini pro ČR.

Společně se zájmem o luxusní zboží lze pozorovat zejména v rozvíjejících se ekonomikách dynamický nástup služeb privátního bankovnictví. Velmi bohaté osoby se často nespokojí se standardními bankovními produkty, ale vyhledávají vysoce individuální, na míru šité finanční produkty.

„Počet klientů privátního bankovnictví Komerční banky za období minulých dvou let roste tempem 15–25 % ročně. Ke konci loňského roku obsluhovali privátní bankéři v KB přibližně tisíc klientů, kteří se řadí mezi velmi bohaté osoby dle této studie,“ uvedl Vladimír Jeřábek, náměstek generálního ředitele pro distribuční síť Komerční banky. Do konce letošního roku plánuje Komerční banka zdvojnásobit počet privátních bankéřů a poradců. Individuální služby privátního poradenství tak bude poskytovat banka na celkem 20 obchodních místech.

Investiční cíle tuzemských dolarových milionářů jsou postaveny především na potřebě zajistit bezpečné zhodnocení majetku. Většina investic realizovaných přes privátní bankovnictví tak směřuje do českých dluhopisů, které splňují podmínku požadovaného výnosu a rizika. „Požadované výnosy z investic se u tuzemských dolarových milionářů pohybují mezi čtyřmi a šesti procenty ročně. Nejčastěji volí tato skupina investorů střednědobý investiční horizont s dobou splatnosti kolem pěti let,“ uvedl Petr Stuchlík, místopředseda představenstva společnosti Fincentrum, která patří mezi největší společnosti poskytující finanční poradenství na českém trhu.

Ani hypoteční krize v USA neovlivnila zájem velmi bohatých investorů o investice do nemovitostí, které jsou stále považovány za velmi bezpečné. „V centru zájmu jsou nadále byty v Praze, v poslední době je kladen důraz také na pozemky v blízkém okolí Prahy. Rizikovější investice do hotelů a restaurací volí často profesionální sportovci. Očekávají, že jim zajistí příjmy po skončení aktivní sportovní kariéry,“ doplnil Petr Stuchlík. Také umění, vína a drahé kameny nacházejí u tuzemských dolarových milionářů oblibu – tržby aukčních domů v ČR vzrostly v roce 2007 meziročně o takřka 50 procent.

Zážitková turistika – nový koníček velmi bohatých osob

Luxusní dovolené na míru a cesty spojené se zážitky tvořily podle výsledků studie World Wealth Report celých 13,5 % výdajů na luxusní statky dolarových milionářů ve světě. „Během posledních dvou let se celosvětová poptávka po podobných produktech cestovního ruchu zvýšila o více než 15 %. Tento trend je patrný také v České republice – bohatí Češi objevují nové a netradiční turistické destinace, své cesty detailně plánují a spoléhají se na služby specializovaných agentur,“ doplnil Jiří Briford. Typickou ukázkou zážitkového cestování je například spojení cesty do Itálie se soukromým okruhovým závodem v luxusním Ferrari, třítýdenní cesta kolem světa či expedice do deštných pralesů v Brazílii.

O skupině Capgemini

Capgemini, jedna z předních světových společností v oblasti consultingu, technologií a outsourcingu, pomáhá svým klientům při transformaci a rozvoji pomocí technologií. Svým klientům dává znalosti a schopnosti, které podporují jejich svobodu a schopnost dosahovat vynikající výsledky, jedinečným způsobem založeným na vzájemné spolupráci – tzv. Collaborative Business Experience – a prostřednictvím globálního distribučního modelu Rightshore®, jehož cílem je nabízet správné zdroje na správném místě a za konkurence schopné ceny. Společnost Capgemini působí ve 35 zemích světa a zaměstnává celosvětově vice než 83 000 expertů. V roce 2006 dosáhly její globální tržby 7,7 miliardy eur. Více informací naleznete na adrese www.capgemini.com.