Do NRKI vstoupil Home Credit - poslední z největší trojky

[Tisková zpráva] Úvěrové firmy vyhledávají kompletní úvěrovou historii v reakci na vývoj nesplácení

Do Nebankovního úvěrového registru (NRKI) vstoupila společnost Home Credit, která patří spolu s Cetelem a GE Money Multiservis mezi tři největší poskytovatele spotřebitelských úvěrů v Česku. Do registru, který vedle prohřešků ve splácení sleduje i pozitivní data typu celkového objemu úvěrů nebo výše jednotlivých splátek, tak mají nyní přístup společnosti s podílem na trhu spotřebitelských úvěrů 83,5 procent. Důvodem rostoucího zájmu úvěrových společností o celkovou úvěrovou historii klientů je mimo jiné rostoucí tempo  nesplácení závazků. Celkově je již nyní v Bankovním a Nebankovním úvěrovém registru 49 členů především z řad finančních institucí.

„Vstupem do Nebankovního úvěrového registru jsme rozšířili sadu informací, na jejichž základě řídíme úvěrová rizika. Žádosti o vybrané úvěry tak budeme moci vyhodnocovat ještě přesněji,“ uvedl Erich Čomor, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Home Credit a.s.

Podle zástupců Nebankovního úvěrového registru roste zájem společností o pozitivní data především z důvodu rostoucího objemu splátek po splatnosti, které často způsobuje předlužení. Například v prosinci 2009 činil podíl objemu splátek 3 a více měsíců po splatnosti na celkovém objemu úvěru evidovaných v Nebankovním úvěrovém registru 2,86 procent. To je 0,78 procentního bodu více než o rok dříve. U samotných spotřebitelských úvěrů, které jsou v portfoliu registru s podílem 23 procent druhou nejvíce zastoupenou úvěrovou kategorií, činil podíl dlouhodobě nesplácených splátek na celkovém objemu spotřebitelských úvěrů 4,44 procenta.

„V souvislosti s rostoucím objemem nesplácených závazků a rizikem předlužení se na Nebankovní úvěrový registr obrací stále nové společnosti, které mají zájem sledovat i pozitivní data o klientech, tedy například celkový objem jejich závazků vůči finančním institucím. Poskytnutím každého dalšího úvěru nebo jiné finanční služby totiž může u klientů docházet k předlužení, které často vede k neschopnosti splácet v budoucnu své závazky,“ vysvětluje Karel Kolář, výkonný ředitel sdružení Leasing & Loan Credit Bureau (LLCB), které Nebankovní úvěrový registr provozuje.

Podle Koláře je členství v registru rovněž signálem pro potenciální žadatele o úvěr, že daná společnost dokáže prověřit jejich schopnost dostát svým závazkům, a tím je ochránit před budoucími problémy. Firmy, které registry nevyužívají, totiž musí promítnout riziko spojené s nesplácením do ceny poskytnutých peněz, což neúměrně zvyšuje úrokové sazby a u lidí způsobuje největší finanční problémy.

Vstupem společnosti Home Credit se počet firem zapojených do Nebankovního úvěrového registru, který vedle úvěrových společností využívají rovněž leasingové společnosti, poskytovatelé kreditních karet nebo faktoringové firmy, rozrostl na 27. Jen v roce 2009 přitom přibylo šest nových členů. Ze společností, které v Česku poskytují spotřebitelské úvěry, zatím v Nebankovním úvěrovém registru stále chybí například Essox, VB Leasing nebo Profi Credit. Dohromady mají nyní Bankovní a Nebankovní úvěrový registr 49 členů.

Nebankovní úvěrový registr slouží jeho účastníkům k vzájemnému informování o údajích vypovídajících o bonitě, důvěryhodnosti a platební morálce jejich klientů. Obsahuje především pozitivní data, ale i negativní informace o klientech.

Nebankovní registr funguje od června 2005. Sdružení LLCB, které Nebankovní registr provozuje, založilo sedm předních společností působících na území České republiky v oblasti leasingu a splátkového prodeje, konkrétně ČSOB Leasing, GE Money Auto, GE Money Multiservis, CAC LEASING (dnes UniCredit Leasing CZ), CCB Finance (dnes Santander Consumer Finance), ŠkoFIN a Leasing České spořitelny.

V lednu 2006 byla zahájena vzájemná výměna informací mezi Nebankovním a Bankovním registrem, díky němuž je dnes členům Nebankovního registru k dispozici více než 6 milionů záznamů o úvěrových smlouvách.