Digitální technologie, spotřebitelé a region CEE

Konference Consumer Technology Markets, která se konala v pátek 27. června 2008 v hotelu Hilton v Praze, se věnovala trendům v oblasti chování spotřebitelů v regionu střední a východní Evropy se zaměřením na internetové a digitální technologie. Na konferenci vystoupil kromě odborníků z oddělení Retail and Technology v regionu CEE také Ondřej Tomas, generální ředitel GfK Praha.

Ondřej Tomas se věnoval spotřebitelskému klimatu v ČR v porovnání s regionem střední a východní Evropy. Prezentace byla zaměřena na výhledy občanů do blízké budoucnosti, spotřebitelské trendy, promítání těchto trendů do chování lidí a dostupnost luxusního zboží.

V oblasti očekávání budoucnosti z výsledků průzkumu vyplývá, že pouze 31 % Čechů věří, že se v následujícím roce budou mít lépe (celosvětový průměr je oproti tomu plných 61 %). Tento trend má navíc v posledních letech sestupnou tendenci. Mezi největší obavy Čechů patří nárůst nákladů za zdravotnické služby, strach ze splácení půjček a účtů a také znepokojení nad budoucí finanční situací v penzi.

Spotřebitelské klima prochází za poslední roky také významnými změnami. Podle průzkumů tráví lidé více času v práci, a to na úkor volného času. Ve volném čase narůstá podíl času tráveného s rodinou a přáteli. Klesá čtenost tiskových médií, především časopisů, narůstá čas strávený u počítače, zejména u internetu. Stoupá obliba nakupování ve velkých obchodních centrech, a to jako forma zábavy. Nejčastějším tématem vyhledávaným na internetu je úspora peněz a investování. Spotřebitelské chování je tedy zaměřeno především materialisticky.

Tyto změny v trendech se promítají do chování spotřebitelů v jednotlivých částech Evropy. Zatímco západ je velmi otevřen moderním hodnotám založených na mezilidských vztazích, východ Evropy zůstává stále založen především na tradicionalismu. Česká společnost je v tomto směru ale odlišná od zbytku střední a východní Evropy a inklinuje spíše k západnímu modelu. Češi jsou navíc obecně velmi otevření vůči cizím kulturám a zároveň cítí menší sounáležitost s vlastní národní kulturou než zbytek populace jak v Evropě, tak i celosvětově.

Vzestupnou tendenci má v posledních letech poptávka po luxusním zboží. Stále více lidí je ochotno zaplatit vyšší částky za luxus. Specifickým trendem je poptávka po levném luxusním zboží, respektive po luxusním zboží ve výprodeji. V celkovém růstu poptávky po luxusu se nejedná jen o klasické „značkové“ zboží, ale také o zboží a služby, které jsou součástí tzv. dostupného luxusu. Do této kategorie patří například poptávka po BIO produktech, po fair trade výrobcích, po kosmetice, při jejichž výrobě nedošlo k pokusům na zvířatech apod. Patří sem ale i přístup ke zdraví a ke způsobu trávení volného času.

Další prezentace na konferenci se věnovaly zejména postojům zákazníků k internetu jako ke spotřebitelskému nástroji.