Děti by pod stromečkem nejčastěji rády našly elektroniku a sportovní potřeby

Společnost GE Money Multiservis oslovila na konci listopadu děti různých věkových kategorií (od mateřské školky po školu střední) s otázkou, co si přejí pod stromeček. Tato anketa odhalila, že děti bez rozdílu věku touží po elektronice či sportovním vybavení. Tyto dva typy dárků jasně dominovaly u oslovených dětí všech věkových skupin a lišily se pouze finanční náročností. Kuriózním zjištěním pak bylo, že některé děti toužily po vlastním bydlení – ať již v samostatném pokoji (2 dívky 10 a 11 let), nebo dokonce ve vlastním bytě (dívka 17 let).

„Období Vánoc každý rodič prožívá obvykle daleko intenzivněji než kterékoli jiné – chce svým dětem připravit nevšední překvapení a udělat jim tak velkou radost. Dětská přání jsou však mnohdy finančně nákladná a rodiče pak musí zvažovat, zda si jejich splnění mohou vůbec dovolit,“ uvedla Jarmila Kowolowská, manažerka produktového týmu GE Money Multiservis. „Naše anketa ukázala, že na většinu dětských přání tisícikoruna nepostačí. Rodičům ale umíme nabídnout způsob, jak jejich rozhodování ulehčit. Řešením může být nákup na splátky, mnohdy bez navýšení nebo s odkladem první splátky až na další rok, dále pak kreditní karty až s 50denním bezúročným obdobím,“ dodala Jarmila Kowolowská.

Věkové rozdíly jsou na dětských přáních patrné. Děti z mateřské školky si převážně přály hračky – děvčátka typické panenky Barbie spolu s jejich doplňky (od koníků po paláce) či plyšová zvířátka, chlapci pohyblivé hračky jako jsou vláčky, autíčka či helikoptéry na ovládání nebo autodráhy. Kluci byli také uchváceni Piráty z Karibiku, a proto Ježíška prosili o pirátské oblečky či lodě z tohoto filmu. Našly se však i děti, které si přály dětský počítač a mezi přáními nechyběly ani koloběžky, kola či míče.

Děti na základní škole už měly přání poněkud nákladnější – pětina oslovených „páťáků“ by pod stromečkem chtěla najít televizi. Děti buď chtěly jen vlastní televizi k sobě do pokoje, nebo měly specifické požadavky na plazmové či 94palcové televize. Mezi přáními nechyběly mobilní telefony, MP4 přehrávače, počítače či počítačové hry. Zajímavá byla přání dvou dívek, které od Ježíška chtěly vlastní pokoj. Neméně překvapivé bylo přání 10leté dívky, která touží po „lepší konvi na zalévání květin“ a našel se i chlapec (11 let), který si přál velkou knihovnu a dobrodružné knihy.

Téměř všechny oslovené děti na druhém stupni základní školy si přály něco, co lze pořídit v oddělení elektroniky – od fotoaparátů, kamer, příslušenství k počítačům či počítače až po LCD televizor. 4 chlapci (13–15) si přáli zaplacení členství v internetové hře „Runescape“. Elektronické sny doplňovalo typické oblečení, sportovní výbava (obzvláště snowboardy) či hudební nástroje (bicí souprava či elektrická kytara). Jeden třináctiletý chlapec však uvedl: „Nic si pod stromeček nepřeji, vše už mám. Jen by to ještě chtělo trochu štěstí.“

Přání starších dětí – studentů střední školy – jsou již mnohem finančně náročnější. Například auto si přály 3 z oslovených dívek (17–18) a jeden mladý muž (20). Jedna dívka (17 let) si dokonce přála vlastní nový byt se čtyřmi pokoji o velikosti 79m2 s teplou vodou i zavedeným plynem. Dotázaní však měli i obvyklejší přání – hodinky, parfémy, kosmetiku, elektroniku (přehrávače, IPhony, Ipody, příslušenství počítačů či notebooky). U studentů střední školy nechyběla mezi přáními i hotovost. Jeden oslovený chlapec (19) si pak kromě IPhonu přál i štěstí, zdraví a lásku.

Anketa společnosti GE Money Multiservis ukázala, že ač mají děti rozličná přání, převládají dražší dárky a věci, které děti obvykle nedostávají – Vánoce jsou v myslích dětí a mladých lidí spojovány s netradičními a dech vyrážejícími dárky. Rodiče, kteří se přání svých dětí snaží naplnit, tak každoročně v období Vánoc utrácí více než je obvyklé během celého roku.

Společnost GE Money Multiservis financovala v loňském roce nákupy za více než 9,6 miliard korun, a potvrdila tak vedoucí pozici na českém trhu splátkového prodeje.