Dejte si pozor, co podepisujete

Nesrozumitelné formulace, komplikované podmínky, poplatky a sankce skryté v odkazovaných dokumentech – to jsou nejčastější nedostatky finančních smluv. V následujících týdnech bude před jejich neuváženým podpisem varovat komunikační kampaň nazvaná Podepsat můžeš, přečíst musíš. Tu dnes spouští Sdružení českých spotřebitelů a jejím hlavním cílem je přispět ke zvýšení finanční gramotnosti v oblasti půjček a spotřebitelských úvěrů.

Podle aktuálních statistik ČSÚ se životní úroveň v Česku rok od roku zvyšuje. S tím souvisí i růst ve využívání nabídky spotřebitelských úvěrů a půjček – v roce 2006 se to týkalo téměř celé čtvrtina českých domácností. Bohužel, úměrně tomu roste i počet lidí, kteří mají problém úvěry splácet. Často jen proto, že si nedali pozor na to, co vlastně podepisují.

Stále častěji se setkáváme s případy, kdy dlužník vzal podpis finanční smlouvy na lehkou váhu a podepsal smlouvu, která ho nakonec stála násobně víc než samotná půjčka. V kampani se proto zaměříme na to, co by smlouva měla obsahovat, na jaké kličky si dát obzvlášť pozor, jaká práva má dlužník a jaká věřitel, ale také na nepříjemné důsledky, které může nerozumný podpis způsobit, sdělil předseda Sdružení českých spotřebitelů Libor Dupal.

Komunikační dopad kampaně v průběhu října podpoří i využití reklamních ploch v MHD, ve vlacích ČD a zdravotnických zařízení. Součástí je i spuštění samostatných webových stránek www.vaspodpis.cz. Jejich návštěvníci zde naleznou užitečné informace k nejdůležitějším tématům, která se k problematice finančních smluv vážou jako RPSN, postup v případě problému se splácením, spory s věřitelem či možnost odstoupení od smlouvy. Informace z internetových stránek se budou postupně objevovat i v Denících VLP ve formě inzerátů.

Sdružení českých spotřebitelů dále ke kampani vydává odbornou informační brožuru pojednávající o tématu půjčování peněz. Tu napsali přední čeští finanční a právní odborníci a bude zdarma distribuovaná na středních a vyšších odborných školách. Tam ji učitelé budou moci použít pro výuku finančního vzdělávání.

Jedním z hlavních partnerů kampaně je společnost Provident Financial, největší český poskytovatel hotovostních půjček do domácnosti. Naší prioritou je férový přístup k zákazníkům. Jsme firma s mezinárodní působností a díky naší centrále přebíráme množství etických pravidel z Velké Británie. Chceme, aby zákazník věděl, co přesně podepisuje a proto kampaň podporujeme. Uvědomujeme si ale také, že odpovědnost by měla být oboustranná a podle toho se k poskytování půjček snažíme přistupovat. Půjčíme jen tolik, kolik zákazník může bezpečně splácet, máme přehledné a transparentní smlouvy a neúčtujeme žádné skryté poplatky a sankce, doplnil Aleš Janků, ředitel vnějších vztahů Provident Financial.