Darovaná vína lze odečíst z daní

Podle sdělení Vinařského fondu České republiky si mohou firmy v České republice od letošního listopadu odečíst ze základu daně z příjmu tichá vína v hodnotě do 500 Kč včetně DPH, která použijí jako propagační dary. Do 10.11.2005, kdy vstoupil nový zákon č. 441/2005 v platnost, mohly české obchodní společnosti tímto způsobem používat pouze reklamní předměty jako jsou diáře, tužky, trička a podobně.

Tichými víny se přitom rozumějí v podstatě veškerá vína, která nejsou víny šumivými a která splňují některé další podmínky vymezené zákonem (zákon 353/2003, § 93, odst. 3). Obecně lze říci, že většina nešumivých vín prodávaných v České republice podmínky tohoto zákona splňuje.

Další podmínkou odečtu ceny vína ze základu daně je, že vína musí být opatřena obchodní firmou nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby, tj. je třeba, aby láhve byly firmou, která se je chystá darovat, dodatečně označeny. Tuto podmínku pohodlně splní samolepka s názvem nebo ochrannou známkou firmy, tak aby vše bylo v souladu s paragrafem 24 Zákona o dani z příjmu. Do ceny, jež nepřesáhne oněch již zmiňovaných 500 Kč, se ovšem započítávají také právě ostatní náklady, jež vzniknou s pořízením reklamního předmětu. Těmito souvisejícími náklady jsou mimo jiné i náklady na dopravu (pokud není zahrnuta v ceně dodaných lahví), náklady na dotisk reklamních vinět, náklady na polepení lahví, náklady na případné dárkové balení (krabičky, dřevěné obaly ap.) atd. U dotisku, dopravy a dalších nákladů je možné si DPH odečítat za obecně platných podmínek. Je proto dobré plánovat tuto investici ve spolupráci s daňovým poradce, už jenom proto, aby investor dobře odhadl náklady.

Důležitým pro uznání odečtu je, aby datum uskutečnění zdanitelného plnění následovalo po datu přijetí zákona, tj. jde o to, aby bylo víno dodáno až po 10.11.2005.

Podle slov ředitele Vinařského fondu České republiky Jaroslava Machovce jde o zajímavý impuls pro české podniky. Zákon byl přijat ještě v předvánočním období, pro firmy podnikající na českém trhu se tak otevírá zajímavá možnost, jak obohatit sortiment reklamních předmětů o víno, které se ostatně stává stále oblíbenějším dárkem.

Bohužel, stále ještě nebyl přijat zákon, který by umožnil odpočet DPH u tichého vína jako propagačního předmětu. Zmiňované normy jsou již navrženy a čekají na schválení.

Ing. Jaroslav Machovec
Vinařský fond České republiky