Cyrrus News: Jde privatizace Aero Vodochody opravdu správným směrem?

Dlouho očekávaná privatizace Aera Vodochody pokročila do další fáze. Privatizační komise vybrala užší pole soutěžících. Do dalšího kola postoupilo PPF společně s J&T, Benson RPG za zády s Eichlerem a Bakalou, Český letecký průmysl a Aero Kilcullen Consortium. Tak jak tomu bývá ve většině privatizačních kláních, ti neúspěšní se proti výsledkům ohradili. Dnes přispěchala jako první finanční skupina Penta, která argumentuje „fiktivními“ miliardami, které by dostala vláda navíc, pokud by se privatizace účastnilo více firem. Odkazuje se tak na své minulé privatizace na Slovensku (letiště Bratislava, Košice).

Tento argument zatím mírně plave na vodě, protože i přes vyřazení několika firem, je stále konkurence mimořádná a obavy o nabídnuté ceny tedy nejsou na místě. Navíc fakt, že vyšponování ceny více zájemci přenese větší benefity České republiky také logicky neobstojí. Vláda totiž zjevně nehodlá vyinkasovat nejvyšší částku, ale zaměřuje se na dlouhodobý rozvoj a alespoň částečné pokrytí zaměstnanosti v sektoru. Nabídky finančníků sice přilepší státnímu rozpočtu, ale potenciálně hrozí varianta prodeje podniku dále za nižší cenu (s menší perspektivou dlouhodobého růstu) a rekonstrukce letiště pro nízkonákladové aerolinky. Což však nebyl plán Penty a proto její vyřazení z tohoto pohledu překvapilo. Plán na restrukturalizaci podniku, navýšení kapitálu o 10 mld. Kč a zejména na vývoj a výrobu leteckých komponentů i letadel byl dle našeho názoru konkurenceschopný. Škoda, že privatizační komise k důvodům vyřazení zůstala skoupá. I přesto toto první zúžení dále očekáváme nabídnutou cenu vyšší než vládou očekávaných 5 mld. Kč.