ČT by měla doložit, za jaké období lidé dluží

Od včerejšího dne, kdy se ve schránkách televizních koncesionářů objevily dopisy s požadavkem doplatit dlužné poplatky, se na Sdružení obrany spotřebitelů ČR obracejí spotřebitelé, kterým se nelíbí postup České televize při jejich vymáhání. Navíc dostávají tyto dopisy lidé, kteří tvrdí, že povinnosti televizního koncesionáře vždy plnili.

Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) v žádném případě nezpochybňuje právo ČT vymáhat dlužné částky, ani povinnosti koncesionářů za televizní přijímač platit. Nicméně považuje postup, který ČT zvolila, za nešťastný. Spotřebitelé, kteří se na SOS obrátili, si stěžují, že v dopise s výzvou k zaplacení chybí údaj, za jaké období dluh měl vzniknout. Kritizují i linku s tarifem 38 Kč za minutu, kterou ČT uvádí jako jediný kontakt pro zjištění podrobnějších informací o jejich pohledávce. Někteří spotřebitelé totiž už provolali s cílem získat bližší informace několikanásobně vyšší částky, než činí deklarovaný dluh na televizních poplatcích. Údaj o období, ve kterém pohledávka měla vzniknout považujeme za klíčový, aby si mohli spotřebitelé ověřit, zda skutečně zaplatili a případně bez vynaložení vysokých nákladů na hovorné doložit, že dlužníky nejsou, říká Klára Přikrylová, která se v SOS věnuje právním otázkám.

Ačkoliv je možné podle zákona namítnout promlčení u poplatků starších tří let, považuje SOS za etické, aby skuteční dlužníci uhradili i starší poplatky. SOS usiluje o korektní vztahy na trhu. Stejně jako apelujeme na podnikatele, aby v některých případech plnili i nad rámec zákonných povinností, podobně nyní postupujeme i vůči spotřebitelům. Zda však dlužníci promlčení nenamítnou, je již otázkou, říká Ivana Picková z SOS a dodává: Naopak spotřebitelům, kteří jsou přesvědčeni, že poplatky mají zaplacené, a že tedy své zákonem dané povinnosti splnili, radíme, aby se před zaplacením u ČT doporučeným dopisem informovali o období, kdy své koncesionářské povinnosti údajně neměli splnit a porovnali tento údaj se svými doklady.