Finanční ředitelé umístili ČSOB na špici v ocenění MasterCard Firemní banka roku

[Tisková zpráva] Již po šesté měli finanční ředitelé nejvýznamnějších českých firem možnost vybrat banku s nejlepšími produkty a službami pro firemní klientelu. Po vyhodnocení hlasování obsadila letos první příčku ČSOB. V těsném závěsu skončila na druhém místě Komerční banka. Třetí pozice patří tentokrát UniCredit Bank.

Již po šesté v řadě udělila společnost MasterCard titul MasterCard Firemní banka roku*, který hodnotí kvalitu bankovních služeb pro firemní klientelu. Toto ocenění je vyhlašováno současně s žebříčkem 100 nejvýznam­nějších firem České republiky, který organizuje Sdružení CZECH TOP 100.

O ocenění MasterCard Firemní banka roku 2010 rozhodovala porota, složená ze 76 finančních ředitelů nejvýznamnějších českých firem. Při hodnocení bankovních služeb vycházeli finanční ředitelé především z konkrétních zkušeností z oblastí, jakými jsou: kvalita jednotlivých produktů poskytovaných bankami, inovace a vzájemná kompatibilita bankovních produktů, kvalita a spolehlivost poskytovaných služeb či vstřícnost bank při vyřizování klientských požadavků. „Finanční ředitelé nejvýznamnějších českých firem rozhodli, že nejlepší služby v oblasti korporátního bankovnictví poskytuje ČSOB. Stříbrnou a bronzovou pozici v ocenění MasterCard Firemní banka roku obsadily Komerční banka a UniCredit Bank, “ uvedl Brian Lang, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.

„Ocenění si mimořádně ceníme, zejména proto, že o něm rozhodli sami firemní klienti. Loňský rok nebyl pro české firmy vůbec jednoduchý, s řadou klientů jsme řešili obtížné situace a současně jsme obdivovali jak rychle a správně dokázala na výrazně změněné vnější podmínky většina z nich zareagovat.. Věřím, že cena za nejlepší firemní banku je i oceněním toho, že jsme se i v této době chovali ke klientům korektně a fér,“ řekl Petr Knapp, člen představenstva a vrchní ředitel pro korporátní bankovnictví ČSOB.

Jaký mají názor finanční ředitelé na nabídku finančních produktů pro české firmy?

V souvislosti s oceněním zadala společnost MasterCard i průzkum mezi finančními řediteli** o současné úrovni korporátního bankovnictví v ČR. „V rámci průzkumu jsme zjistili, že pětina dotazovaných firem vnímala v posledním roce zlepšení nabídky finančních produktů. Dalším pozitivním faktem je, že skoro všechny velké společnosti již mají firemní platební karty (90 %),“ uvedl Brian Lang, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.

 „Podniky si pořizují firemní platební karty především z důvodu úspory nákladů, které vznikají manipulací s hotovostí, a zároveň kvůli větší přehlednosti o výdajích zaměstnanců během služebních cest. Zajímavé je, že oproti loňskému roku vzrostl počet firem, které mají firemní kreditní karty, o 4 % na 19 %,“ dodává Brian Lang.

Výsledky průzkumu potvrzují trend z minulého roku, že české firmy ve většině případů využívají služeb více bank (74 %). Především kvůli úsporám při finančních transakcích a pro diverzifikaci rizik. Nejvíce společností (37 %) uvedlo, že využívá služeb od 5 a více bank, což je o 5 % firem více než v loni.

Složení produktů a služeb, které podniky využívají nejvíce, se ve srovnání s údaji z minulého roku příliš nezměnilo. Podniky však  již mnohem méně využívají investičního úvěru oproti minulým letem. Naopak bankovní garance, kontokorentní i provozní úvěr zaznamenaly ve využívání jednoznačný vzrůst. „Běžný účet je zcela automatickou a nezbytnou nutností pro každou společnost v Česku a patří mu tedy pomyslná první příčka (100 %). 94 % velkých společností využívá mezinárodní platební styk, který se stal druhým nejvyužívanějším firemním produktem. Firemní platební karty společně s kontokorentním úvěrem se umístily na třetí pozici (80 %),” uvádí Brian Lang.

S jakými finančními službami jsou firmy nespokojené?

Co se týká nespokojenosti s bankovními produkty, firemním klientům se tradičně nelíbí zejména vysoké poplatky, které si banky za své služby účtují (23 %). Složitý proces schvalování úvěrů se stejně jako v loňském roce objevil na druhé příčce, avšak s procentuálním nárůstem na 17 % (z 9 % v roce 2009). Nespokojenost s komplikovaným procesem schvalování úvěrů může být dána zpřísněním podmínek ze strany bank. Velké firmy volají po osobnějším přístupu, který obsadil třetí místo v žebříčku nespokojenosti (11 %).

 * O výsledcích ocenění MasterCard Firemní banka roku 2010 rozhodla porota složená z finančních ředitelů nejvýznamnějších firem v České republice. V rámci letošního ročníku ocenění bylo osloveno více než 150 porotců, do hodnocení bank se zapojilo 76 z nich. Porotci posuzovali jednotlivé banky především podle vlastních zkušeností, k dispozici ale měli také podklady, které k tomuto účelu poskytly jednotlivé banky.

Při hodnocení bankovních služeb vycházeli finanční ředitelé především z konkrétních zkušeností z oblastí, jakými jsou:

o    kvalita jednotlivých produktů poskytovaných bankami

o    inovace a vzájemná kompatibilita bankovních produktů

o    kvalita a spolehlivost poskytovaných služeb

o    vstřícnost bank při vyřizování klientských požadavků.

Společnost MasterCard je již šestým rokem partnerem Sdružení CZECH TOP 100. Obě společnosti chtějí pomocí ocenění MasterCard Firemní banka roku zdůraznit fakt, že kvalitní bankovní služby jsou v každé zemi jednou ze základních podmínek pro úspěšný rozvoj podnikatelského prostředí.

Výsledky posledních třech ročnících ocenění MasterCard Firemní banka roku:

Rok 2010                                               

1.    místo: ČSOB                                 

2.    místo: Komerční banka                   

3.    místo: UniCredit Bank             

** Průzkum o korporátním bankovnictví a firemních platebních kartách mezi finančními řediteli zadala společnost MasterCard v období od 14. 4. do 14. 5. 2010.  V rámci průzkumu byli osloveni finanční ředitelé předních českých firem, celkem odpovědělo na 62 dotázaných. Výsledky průzkumu lze porovnat s výsledky z loňského roku.