ČSOB důrazně odmítá, že by získala z veřejné podpory pro klienty zkrachovalé IPB jakýkoliv neoprávněný prospěch

IPB zkrachovala, protože rozpůjčovala vklady svých klientů do nenávratných úvěrů. Tyto úvěry pak, podle vlastního rozhodnutí („opce“), od zkrachovalé banky odkoupil stát. „ČSOB fungovala jako jakýsi průtokový ohřívač, který toky z ministerstva připisoval klientům“, řekl Pavel Kavánek, generální ředitel ČSOB. „ČSOB důrazně odmítá, že by snad na úkor státu získala z veřejné podpory pro záchranu vkladů v ex-IPB jakýkoliv neoprávněný prospěch“, dodal.

Hodnota nesolventní ex-IPB v době jejího převzetí byla zkoumána třemi nezávislými znalci. Ohledně jejich ocenění proběhla různá rozhodčí řízení, jež skončila uznáním faktu, že ex-IPB měla výrazně zápornou hodnotu: bance se zřetelně nedostávalo prostředků na výplatu vkladů, ani kapitálu vyžadovaného zákonem k provozování bankovních operací. Nový potřebný kapitál dodala ČSOB. „Proto není vůbec srozumitelné, z čeho by mohla vycházet logika jakéhosi domnělého obohacení a z čeho by mohl být odvozován jakýsi finanční nárok vůči ČSOB“, dodal Pavel Kavánek.

V historii českého finančního sektoru nenaleznete kromě záchrany a restrukturalizace IPB jinou operaci, která by byla tak důkladně a vícestupňově posuzována. Veškerá podpora, která byla státem poskytnuta na záchranu vkladů v ex-IPB, byla dvakrát posouzena Úřadem na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). ÚOHS opakovaně konstatoval, že podpora byla poskytnuta v souladu s právem. Podpora ze strany státu byla rovněž po detailním, mnohaměsíčním zkoumání notifikována Evropskou komisí v procesu přijímání ČR za člena EU. „Po všech opakovaně získaných vyjádřeních relevantních úřadů, že transakce proběhla podle práva, byla tato transakce řádně dokončena a vypořádána. Je proto těžké si představit, jak by stát mohl věcně i právně argumentovat, že veřejná podpora byla čerpána neoprávněně“, dodal Pavel Kavánek.

ČSOB je proto přesvědčena, že veškerá veřejná podpora v souvislosti s ex-IPB byla poskytnuta v souladu s právem.