ČSOB bude usilovat o své zapojení do projektu elektronického mýtného

ČSOB opět prokazuje svou inovativnost a know-how v oblasti dálkového on-line přenosu a zpracování dat, když hodlá usilovat o aktivní využití těchto svých předností v projektu elektronického výběru mýtného v ČR. Po několikatýdenním studiu zadávací dokumentace je ČSOB přesvědčena, že umí nabídnout širší roli, než pouze platební služby a akceptaci platebních karet při vypořádávání plateb s mýtem spojených. „S expertízou z oblasti akceptace a zúčtování platebních karet, a především s každodenní integrací dat Poštovní spořitelny stahovaných z 3 300 pošt si dokážeme představit, že bychom nabídli i zajištění prodejních a kontaktních míst, které požaduje zadání státu“, říká Jan Lamser, člen představenstva ČSOB. Do systému mýtného by ČSOB ráda vnesla také speciální úvěrový produkt, kterého by mohli využívat při platbách čeští dopravci.

Domníváme se, že je nezbytné, aby zavedení mýtného znamenalo pro dopravce jen velmi malé operační změny. Jsme proto schopni zprostředkovat úhradu mýtného jakýmkoliv způsobem, na nějž jsou dnes zvyklí. Pokud jsou řidiči vybaveni jakýmikoliv kartami na nákup pohonných hmot, ČSOB by garantovala možnost jejich použití k úhradě mýtného. Pokud dopravce zvolí následnou úhradu faktury, bude to možné převodem z účtu stejně jako prostřednictvím automatického inkasa z běžného nebo úvěrového účtu, slibuje Jan LamserČSOB.

ČSOB by již dnes byla schopna provádět zúčtování obou základních způsobů zúčtování mýtného – předplaceného („prepaid“) i placeného následně („postpaid“), ať již bylo zaplaceno na čerpacích stanicích anebo přes banku dopravce. Když dnes zákazník použije k nákupu svou bankovní kartu, pak aniž by o tom věděl prochází přibližně každá čtvrtá transakceplatebními terminály či konečným zúčtováním v ČSOB. V systému placení mýtného nabídne ČSOB akceptaci jak běžných platebních karet, tak tzv. „fleet cards“ , tedy karet nebankovních společností sloužících k úhradě paliva a služeb v dopravě.

U dvou set, později 350 smluvních partnerů, například na čerpacích stanicích, by ČSOB instalovala elektronické zařízení, kde řidič může předplatit mýtné, získat výpis o zpoplatněných jízdách a úhradách za ně či uplatnit eventuální reklamaci. Smluvními partnery, tedy tzv. prodejními místy, by byly i další provozovny s nepřetržitou otevírací dobou všude tam, kam již dnes řidiči běžně zajíždějí za parkováním. ČSOB je připravena zřídit taková místa v požadovaném okruhu 12 km od vjezdu na placený úsek silnice. Instalace platebních terminálů pro předplácení mýtného, jak to vyžaduje zadání tendru, by přitom pro ČSOB znamenalo jen minimální rozšíření sítě, z níž největší domácí banka denně integruje data k zúčtování, sotva o 1%.

ČSOB si dokáže představit, že bude umět přinést do projektu e-mýta i tzv. kontaktní místa v regionech, kde v pracovní dny budou dopravci moct uzavřít smlouvy o následném vyúčtování a úhradě mýtného, jinými slovy o fakturaci. ČSOB již vykonala specifické přípravy a je připravena podpořit svou zkušeností rychlé zprovoznění systému elektronického mýta v ČR tak, aby efektivně fungovalo z hlediska státu a s co nejmenší operační náročností pro dopravce.