ČSA výrazně snížily ztrátu

Českým aeroliniím (ČSA) se podařilo za první tři čtvrtletí letošního roku otočit trend zvyšování nákladů před výnosy a tím udržet hospodářský výsledek nad úrovní schváleného plánu. Podle českých účetních standardů společnost vykázala k 30. září ztrátu 324 milionů korun, což je lepší výsledek oproti plánu na srovnatelné období. Plán za celý rok 2006 i nadále počítá s výsledkem na úrovni roku 2005. Podle mezinárodních účetních standardů, podle kterých vykazuje a zveřejňuje výsledky většina leteckých dopravců, dosahuje ztráta za dané období 25 milionů korun. Rozdíl mezi českými a mezinárodními standardy je dán především odlišnou metodikou účtování finančního leasingu letadel.

„Zvyšujeme počty přepravených cestujících i vytíženost letadel, ceny konkurence snižují průměrnou cenu letenek a tedy i výnosy. Přesto zavíráme nůžky! Pracujeme na vnitřní efektivitě. Že se nám to daří, ukazují čísla zejména na straně nepersonálních nákladů. V položkách, které může management ovlivnit, náklady klesají, a to při současném zvyšování výnosů.“ řekl k výsledkům prezident ČSA Radomír Lašák a dodal: „Bohužel se totéž zatím nepodařilo v personální oblasti. Po včerejším jednání s odbory jsme nedospěli k dohodě o nižších nárůstech platů pro rok 2007. Závazky z kolektivních smluv zvyšují platy zaměstnanců v ČSA průměrně o 8% ročně. Aby tedy ČSA dosáhly stejného výsledku jako v roce 2005, musíme letos vydělat navíc 400 milionů korun na platy. K tomu přidejme 200 milionů korun na splátky nových letadel. Abychom na konci roku mohli vykázat stejný hospodářský výsledek jako v roce 2005, musíme být letos o 600 milionů Kč lepší než vloni.“

Celkové provozní výnosy meziročně vzrostly o 5,6 procenta a dosáhly 17,79 miliardy korun. Největší podíl na provozních výnosech má pravidelná přeprava, která se oproti stejnému období loňského roku zvýšila o necelá tři procenta. Velký růst zaznamenala charterová přeprava, jejíž výnosy se za první tři čtvrtletí zvýšily o 35 procent.

Celkové provozní náklady ČSA dosáhly 17,81 miliardy korun. Náklady na LPH vzrostly o 16,6 procenta. O 13 procent rostly mzdové náklady, zejména v důsledku tříletých kolektivních smluv. Náklady na leasing (nákup nových letadel) vzrostly o téměř 10 procent. Všechny ostatní náklady poklesly v součtu o 1,4%. Pokles provozních nákladů je tažen důslednými kroky managementu, zejména v oblasti centrálního nákupu a dodavatelských služeb.

Počet přepravených cestujících se za první tři čtvrtletí roku zvýšil o pět procent, ČSA přepravily celkem 4,2 milionu cestujících. Největší podíl na přepravních výsledcích má pravidelná doprava, kde počet přepravených osob dosáhl téměř 3,6 milionu. Růst o 15 procent zaznamenala přeprava na charterových letech ČSA, na kterých od ledna do září tohoto roku cestovalo přes 685 000 cestujících. Za první tři čtvrtletí měly ČSA druhou nejvyšší pravidelnost letů mezi 26 členy Asociace evropských aerolinií AEA.