České aerolinie umožňují vydat elektronickou letenku ve 100 procentech případů

České aerolinie umožňují svým prodejcům vydat elektronické letenky ve 100procentech případů. Společnost tak s předstihem splnila požadavek Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA, podle které mají prodejci leteckých společností od června ukončit prodej papírových letenek a přejít výhradně na elektronické.

Pro přechod na elektronické letenky je základní podmínkou dokončený interlining, tedy vzájemné uznávání elektronických přepravních dokladů mezi jednotlivými partnerskými leteckými společnostmi. Přechod na elektronické letenky byl jedním z prioritních úkolů Českých aerolinií. „K 15. květnu jsme dokončili interline propojení s padesátoutřetí leteckou společností United Airlines. Jsme nyní schopni pokrýt v podstatě celou síť Českých aerolinií a jejich partnerů, a to již dva týdny před ustanoveným termínem IATA,“ řekl viceprezident Českých aerolinií pro informační technologie Jiří Devát. Poslední interline propojení, které si České aerolinie předsevzaly uzavřít do konce června 2008 do destinace Jerevanu, bude platná k 26. květnu 2008.

V minulém týdnu České aerolinie zprovoznily interline s United Airlines, a také s novým členem SkyTeamu China Southern. Již na přelomu roku byly České aerolinie schopny nabídnout elektronickou letenku ve více než 90procentech případů. Nyní fungující interlinová propojení pokrývají 95% výnosů z prodeje letenek. V současné době společnost prodává 90% letenek v elektronické podobě, je ale schopna elektronické letenky vydat ve 100procentech případů.

Podíl elektronických letenek na prodeji se liší podle jednotlivých prodejních kanálů. Nejvyšší je na vlastním internetovém rezervačním a prodejním systému na stránkách Českých aerolinií, kde se v současnosti pohybuje kolem 98procent. V síti prodejních agentur se prodává zhruba 95procent elektronických letenek a ve vlastní prodejní síti Českých aerolinií více než 78procent.

Tento měsíc České aerolinie vstupují do nové etapy v elektronickém ticketingu. Zahajují totiž tzv. přetestování všech 53 propojení s leteckými partnery pod systémem Meridian, na který České aerolinie hodlají přejít v závěru tohoto roku. Od konce roku bude společnost využívat nový komplexní airline systém pro podporu klíčových obchodních aktivit, jako jsou rezervace, ocenění a vystavení letenek, odbavení cestujících a zavazadel nebo internetový prodej. Dosud tuto oblast České aerolinie pokrývaly 12 dílčími řešeními od osmi různých dodavatelů.

Elektronickou letenku si cestující může koupit nejen prostřednictvím internetu, ale také v tzv. kamenné prodejně. Podíl elektronických letenek je tak výrazně vyšší než podíl prodejů letenek přímo přes internet.

Výhody elektronických letenek

E-letenka má pro zákazníka mnoho výhod. Hlavním benefitem je fakt, že elektronickou letenku nelze ztratit. Cestující, který má elektronickou letenku se na letiště může vydat bez fyzické letenky a i přesto bude odbaven. Nezanedbatelnou výhodou je také nižší servisní poplatek, který si České aerolinie účtují za vystavení elektronické letenky. Pokud si cestující navíc elektronickou letenku koupí přes internet, jde o velmi jednoduchou a rychlou formu nákupu, další výhodou je možnost nakoupit letenky kdykoliv bez ohledu na otevírací dobu kanceláří letecké společnosti nebo agentury. Elektronická letenka umožňuje také snadnější odbavení cestujícího přes internet už 24 hodin před odletem, České aerolinie plánují nabídnout také odbavení pomocí SMS. Přechod na elektronické letenky přinese snížení nákladů na rezervaci a prodej. IATA indikuje potenciální úsporu v řádu několika USD na letenku.

Informace o elektronických službách Českých aerolinií, včetně podrobného návodu na jejich využití, najdete na webových stránkách www.csa.cz v záložce Online služby.