České aerolinie v roce 2008 vykázaly zisk půl miliardy korun

České aerolinie vykázaly podle neauditovaných výsledků zisk před zdaněním 500 milionů korun. Hospodářský výsledek je vyšší o 389 milionů korun než v roce 2007. Podle mezinárodních účetních standardů (IFRS) České aerolinie v roce 2008 dosáhly neauditovaný konsolidovaný zisk před zdaněním 550 tisíc USD (profit before taxation). Meziročně jde o zlepšení o 9, 375 miliónu USD, a to v situaci, kdy na letecké odvětví začala dopadat celosvětová recese v podobě útlumu poptávky.

Výsledky ovlivnila drahá ropa a ekonomická krize

Výsledky za rok 2008 ovlivnila rekordní cena ropy v prvním pololetí roku 2008, která dosáhla maximální ceny 147 USD za barel v polovině července. Díky kvalitnímu hedgingu paliva v kombinaci se zajištěním kurzů měn byl dopad ceny paliva do hospodaření Českých aerolinií jen –400 milionů korun proti plánu. Bez tohoto zajištění cen LPH a kurzů měn euro/dolar a koruny by byl dopad do hospodářského výsledku Českých aerolinií v roce 2008 vyšší o dalších –1,2 miliardy korun, uvedl viceprezident pro ekonomiku Českých aerolinií Luboš Černý. Ve druhém pololetí na letecké odvětví dopadla celosvětová finanční krize v podobě útlumu poptávky cestujících, což pro České aerolinie znamenalo výpadek výnosů v řádu –400 milionů korun.

Strategie OK 2006 – 2008

Na hospodářský výsledek Českých aerolinií mělo pozitivní vliv úspěšné dokončení tříleté Strategie OK 2006 – 2008 včetně dokončení divestic a směny budov a pozemků v rámci narovnání majetkových vztahů s Letištěm Praha v areálu letiště Ruzyně. Jádrem celé ozdravné Strategie OK 2006 – 2008 bylo posílení prodeje a koncentrace na hlavní předmět podnikání – přepravu osob, zachování tradičně vysoké kvality služeb, úspora nákladů a hledání vnitřních rezerv. Díky naplnění restrukturalizační Strategie OK 2006 – 2008 dosáhly České aerolinie již druhým rokem po sobě kladný hospodářský výsledek. Kumulativní ztráta společnosti z minulých let klesla pod polovinu základního jmění, základní cíl Strategie 2006 – 2008 je splněn.

České aerolinie jsou dnes restrukturali­zovanou společností, která je připravená na privatizaci, řekl prezident Českých aerolinií Radomír Lašák a dodal: Na výsledek privatizace, více než hospodaření Českých aerolinií, bude mít vliv ekonomická krize a kondice ostatních leteckých společností. Přesto jsem přesvědčen, že privatizace je správným krokem i v této složité době.

Provozní výnosy na loňské úrovni

Provozní výnosy se i přes výrazný pokles příjmů v posledním čtvrtletí podařilo udržet na loňské úrovni ve výši 23,241 miliardy korun. Na výnosech se nejvýrazněji podílela pravidelná přeprava osob. Růst ve srovnání s loňským rokem zaznamenala charterová přeprava, a to o 348 milionů korun na 3,124 miliardy korun. Provozní náklady se podařilo oproti loňskému roku snížit o dalších 363 milionů na 23,192 miliardy korun, a to i přesto, že společnosti meziročně rostly náklady na splátky finančního leasingu. V úsporných krocích České aerolinie pokračují i letos, zaměří se především na Technický úsek.

Přeprava cestujících

Počet cestujících na pravidelných a charterových letech Českých aerolinií loni vzrostl o 2,4 procenta na více než 5,6 milionu cestujících.

Celoroční růst je pomalejší než v předchozím roce především kvůli propadu v důsledku krize, a to o osm procent ve čtvrtém čtvrtletí roku 2008. Přepravní výsledky nezahrnují cestující přepravené v rámci tzv. ACMI pronájmů, tedy pronájmů letadel z flotily Českých aerolinií včetně posádky, údržby a pojištění, jiným dopravcům. Tato aktivita, kterou se Českým aeroliniím daří v posledních letech úspěšně rozvíjet, přináší ročně výnosy v řádu stovek milionů korun. Nejvýznamnějším ACMI pronájmem v loňském roce byl celoroční pronájem největšího letounu ve flotile Airbusu A310 pro 209 cestujících do Indie. Letouny Českých aerolinií ale létaly také po Evropě pro letecké společnost jako je Adria Airways, Jet Airways či SAS.

Klesá celé odvětví

Podle statistik IATA za rok 2008 rostl počet cestujících pouze o 1,6 procenta, v prosinci 2008 se mezinárodní letecká přeprava ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku dokonce propadla o 4,6 procenta. Za rok 2009 IATA očekává pokles tři procenta. Naposledy se meziročně počty přepravených cestujících snížily po leteckých útocích 11. září 2001, tedy před více než sedmi lety. Ještě výraznější pokles než v osobní přepravě byl loni zaznamenán u mezinárodní nákladní dopravy, která v celoročním srovnání poklesla o čtyři procenta.

Plán na letošní rok

Plán na rok 2009 reflektuje negativní odhady poklesu cestujících a přizpůsobuje tomu i hospodaření firmy. Dominantním kritériem pro úspěch v roce 2009 bude jednoznačně hotovostní pozice Českých aerolinií. Odhadovat vývoj počtů cestujících, a tím pádem i výnosy v letošním roce, kdy ekonomikou tak razantně zmítá ekonomická recese, je velice složité, řekl viceprezident pro ekonomiku Českých aerolinií Luboš Černý a dodal: České aerolinie pracují v roce 2009 se třemi variantami plánu, které se liší v závislosti na odhadovaném počtu cestujících. Management je připraven pružně reagovat na aktuální ekonomický vývoj.