ČSA snížily v roce 2006 ztrátu a drží se schválené Strategie

Hospodaření Českých aerolinií (ČSA) skončilo v roce 2006 ztrátou po zdanění v celkové výši 396,9 milionu korun. Výsledek ČSA je o 100 milionů korun lepší než v roce 2005 a to i při výrazně vyšší finanční zátěži společnosti. Auditované výsledky tedy potvrdily původně avizovaný hospodářský výsledek a svědčí o tom, že se společnosti daří držet Strategii OK 2006-2008, kterou schválila valná hromada společnosti v červnu 2006. Podle mezinárodních standardů ČSA vykázaly ztrátu před zdaněním 1,5 milionu USD.

„V roce 2006 jsme oproti roku 2005 museli vydělat o 700 milionů korun více. O ty se nám zvýšily náklady na splátky letadel a mzdy. V letošním roce se musíme zlepšit minimálně o dalších 700 milionů korun, o které nám tyto neovlivnitelné položky opět porostou,“ uvedl prezident ČSA Radomír Lašák.

Rostly výnosy, klesaly náklady
Provozní výnosy ČSA dosáhly podle českých účetních standardů loni téměř 23,56 miliardy korun a meziročně se zvýšily o 6,3 procenta. Nejvíce se na výnosech podílela pravidelná přeprava a to 64 procenty. Nejvýraznější růst zaznamenaly výnosy z nepravidelné charterové přepravy a to o téměř 30 procent. Provozní náklady přitom vzrostly o 3,5 procenta na 23,60 miliardy korun. Růst nákladů se podařilo omezit i přesto, že mzdové výdaje se v roce 2006 z titulu kolektivních smluv zvýšily o 400 milionů a leasingové splátky letadel o dalších 200 milionů.

Management začal v roce 2006 v ČSA zavádět standardní manažerské nástroje na podporu a monitoring prodeje, které dosud ve společnosti chyběly. Zavedeny byly také programy pro motivaci prodejců nebo incentivní systém pro prodejní agentury. Pozitivní výsledky se začaly ukazovat koncem roku. Zatímco v první polovině roku 2006 byly dosažené výnosy z hlavního předmětu podnikání, tedy z pravidelné přepravy osob, o pět procent nižší než plán, ve druhé polovině roku již byly o procento vyšší. Výnosy z přepravy rostou a tento trend je patrný i z výsledků prvních měsíců roku 2007.

Cílem ČSA je dosažení vyšších výnosů za lepší služby. O neustále se zvyšující kvalitě služeb ČSA svědčí například fakt, že se společnost umístila v prvním čtvrtletí letošního roku na druhém místě v pravidelnosti letů mezi 26 nejvýznamnějšími leteckými společnostmi sdruženými v Asociaci evropských aerolinií (AEA). V měsíci březnu byly ČSA v žebříčku AEA dokonce první. Již počtvrté ČSA obdržely také ocenění „Nejlepší letecká společnost se sídlem ve střední a východní Evropě“, udělované na základě hlasování odborné veřejnosti mezinárodní leteckou organizací Official Airline Guide se sídlem v Londýně.

V roce 2006 České aerolinie přepravily 5,5 milionu cestujících, což je meziroční nárůst o 4,8 procenta.

Výsledky podle mezinárodních účetních standardů
Podle mezinárodních účetních standardů, v nichž své výsledky zveřejňuje většina leteckých společností, ČSA vykázaly v roce 2006 ztrátu před zdaněním 1,5 milionu USD. Provozní zisk dosáhl 13,752 milionu USD. Výnosy z letecké přepravy vzrostly meziročně o 16 procent na 1,08 miliardy USD.

Zachovat společnost s 50 letadly a 5000 zaměstnanci
„Rok 2006 byl rokem záchrany, rokem vypořádání se závazky z minulosti. Vůči zaměstnancům, klientům a akcionářům v něm ČSA obstály. Rok 2007 je pak rokem stabilizace a velkých rozhodnutí: o strategii letadlového parku a s tím spojené dálkové flotile, o dokončení divestic,“ řekl prezident ČSA Radomír Lašák.

Plán pro rok 2007 je postaven na reálném základu, společnost by měla po letech dosáhnout zisku. Schválený business plán v letošním roce počítá se ziskem 42 milionů korun. Závazky let minulých ale v roce 2007 zvyšují náklady a to o dalších 700 milionů Kč – na základě kolektivních smluv uzavřených minulým vedením a vzhledem k novému zákoníku práce vzrostou náklady minimálně o 300 milionů Kč a splátky letadel budou vyšší o dalších 400 milionů Kč. Plánovaný hospodářský výsledek je také podmíněn dokončením započaté restrukturalizace včetně odprodeje dceřiných společností Air Cargo Terminal a Air Czech Catering.

Plán počítá se zachováním společnosti v současné velikosti tedy s 50 letadly a zhruba 5000 zaměstnanci. Pro rok 2007 je zajištěna likvidita společnosti, podařilo se také zajistit garance na financování nákupu pěti nových letadel Airbus A320/319 v letošním roce.