ČSA mají druhou nejvyšší pravidelnost letů z 26 evropských aerolinií

České aerolinie (ČSA) skončily v loňském roce na druhém místě v žebříčku pravidelnosti letů mezi 26 nejvýznamnějšími leteckými společnostmi sdruženými v Asociaci evropských aerolinií (AEA). V pravidelnosti letů tak ČSA předstihly v podstatě veškerou konkurenci. Pravidelnost dálkových a domácích linek mají ČSA dokonce nejvyšší v Evropě.

„Pravidelnost letů je pro ČSA jednou z důležitých priorit,“ řekl viceprezident pro letový provoz Jan Janík. Zatímco v roce 2003 se ČSA v žebříčku pravidelnosti letů AEA pohybovaly na 20. příčce, v roce 2004 a 2005 byly již na 6. místě. Loni skončily ČSA za první pololetí na 4. místě, za celý rok pak obsadily druhou příčku. V měsících srpnu a prosinci byly ČSA dokonce na první příčce.

Celkem ČSA loni vypravily 73 024 odletů z Prahy a zahraničních destinací. V době platnosti zimního letového řádu nabízejí ČSA spojení do 120 destinací ve 45 zemích světa.

České aerolinie se na boj se zpožďováním letadel v loňském roce výrazně zaměřily. „Kromě důsledného sledování pravidelnosti každého jednotlivého letu a vyhodnocování příčin, které vedly ke zpoždění, jsme určili deset ranních linek, které z Prahy odlétaly nebo se po noci v zahraničí pravidelně vracely se zpožděním a způsobovaly tak zpožďování následných letů,“ vysvětlil Jan Janík. „Pro zaměstnance jsme vyhlásili motivační program zaměřený na zajištění včasného odletu letadla a z pravidelnosti letového provozu jsme tak udělali hned po bezpečnosti letu jeden z podstatných provozních parametrů.“

Společnost sama přitom může ovlivnit jen část zpoždění například právě urychlením přípravy letadla na další let v případě zpoždění předchozího příletu. Nejčastějším důvodem zpoždění je ale přeplněný vzdušný prostor a v poslední době pak i omezené kapacity na provádění bezpečnostních kontrol cestujících na letišti. Mezi časté důvody zpoždění patří také špatné počasí. Naopak technické potíže letadel ČSA se podílejí na zpoždění jen v zanedbatelném počtu případů.