Hlavní navigace

ČSA jsou za prvních sedm měsíců 182 milionů korun v zisku

Za prvních sedm měsíců České aerolinie (ČSA) vykázaly zisk ve výši 182 milionů korun, v samotném měsíci červenci byl zisk 357 milionů korun. Výsledky svědčí o tom, že se společnosti daří plnit Strategii OK 2006-2008, kterou schválila valná hromada společnosti v červnu 2006. Strategie počítá v letošním roce s návratem společnosti do zisku.

Sdílet

Hospodaření Českých aerolinií skončilo v prvním pololetí roku 2007 ztrátou po zdanění v celkové výši 175 milionů korun. Výsledek je o 600 milionů korun (77 procent) lepší než v roce 2006 a to i při výrazně vyšší finanční zátěži společnosti a o půl miliardy korun lepší než předpokládal plán.

„Hospodářský výsledek se podařilo výrazně zlepšit proti loňskému roku i proti plánu a to i přesto, že neovlivnitelné náklady na splátky letadel a mzdy se meziročně zvedly o dalších 700 milionů korun,“ uvedl prezident ČSA Radomír Lašák a dodal: „Dokázali jsme začít zavírat nůžky mezi výnosy a náklady, které vedly tuto společnost ještě v lednu 2006 jednoznačně ke krachu. V prvním pololetí 2007 máme opět lepší výsledek než byl plánován. Zlepšení je taženo plněním plánu na straně výnosů a dosažením vyšších úspor v nákladech. Šetříme dál a plníme plán ve výnosech. Ten počítá s výsledkem o 1 miliardu lepším než vloni. Zavíráme nůžky a z obou stran, jde to pomalu, ale trend je zřejmý.“

Přepravní výnosy rostou, daří se snižovat náklady

Provozní výnosy se podařilo stabilizovat. Výnosy z pravidelné osobní přepravy vzrostly o 2,3 procenta na 8,052 miliardy korun. Důvodem je vyšší počet cestujících a vyšší průměrné výnosy na využitý osobokilometr tzv. yield. Výnosy z charterů byly vyšší o 9,3 procenta a dosáhly 1,171 miliardy korun. Vyšší byly ale také nepřepravní výnosy například výnosy z údržby letadel externích zákazníků, výnosy z technické obsluhy letadel externích zákazníků na ploše, výnosy z handlingu letadel i cestujících, výnosy z pronájmů letadel. Provozní náklady dosáhly za prvních šest měsíců roku 11,23 miliardy korun. Meziročně se tedy snížily o 2 procenta.

Cílem Českých aerolinií je dosažení vyšších výnosů za lepší služby. O neustále se zvyšující kvalitě služeb svědčí například fakt, že se společnost umístila v prvním pololetí letošního roku na prvním místě v pravidelnosti letů mezi 26 nejvýznamnějšími leteckými společnostmi sdruženými v Asociaci evropských aerolinií (AEA). V srpnu 2007 České aerolinie obdržely další ocenění – „Nejlepší letecká společnost ve střední Evropě“ udělované na základě hlasování milionů cestujících v rámci žebříčku World Airline Awards.

Za první pololetí České aerolinie přepravily téměř 2,5 milionu cestujících. Oproti stejnému období loňského roku to byl nárůst o 1,1 procenta. Za prvních šest měsíců roku 2007 letadla Českých aerolinií přepravila také téměř 10 700 tun zboží a pošty. Celkem České aerolinie uskutečnily přes 19 200 letů.

„Ozdravná Strategie OK 2006–2008 je v polovině a nejnovější ekonomické výsledky nasvědčují tomu, že jsme na dobré cestě. Zatímco rok 2006 byl rokem záchrany, rokem vypořádání se závazky z minulosti, rok 2007 je rokem stabilizace a velkých rozhodnutí: o strategii letadlového parku a s tím spojené dálkové flotile, o dokončení divestic,“ řekl prezident ČSA Radomír Lašák.

Výsledky podle mezinárodních účetních standardů

Podle mezinárodních účetních standardů České aerolinie vykázaly v prvním pololetí ztrátu před zdaněním 36,947 milionu USD. Výnosy vzrostly meziročně o 28 procent na 522,479 milionu USD. Rozdíl ve výsledcích podle českých a mezinárodních účetních standardů je dán zejména rozdílným účtováním finančního leasingu, rezerv, kurzových rozdílů a zůstatkové ceny při vyřazování majetku.

Dálkové linky Českých aerolinií

České aerolinie budou i nadále provozovat dálkové linky. V následujících letech se společnost zaměří na trh Severní Ameriky a bude v co možná nejširší míře využívat codesharové nebo jiné obchodní spolupráce s partnerskými společnostmi zejména pak se společností Delta Air Lines.

V případě, že budou na trhu cenově dostupná letadla s vhodnou konfigurací, počítají České aerolinie se zařazením nového typu letounu do flotily. Jednalo by se buď o letadla typu Boeing 767 nebo Airbus A330.

Společnost pracuje na možnostech modernizace interiéru letounů Airbus A310, s jejichž využitím zachová a bude rozvíjet charterové dálkové linky. V současnosti České aerolinie provozují lety například na Kubu, do Venezuely nebo Dominikánské republiky. České aerolinie také plánují prodloužení finančně úspěšného pronájmu letounu Airbus A310 indické společnosti Air India či další podobné projekty.

České aerolinie se také rozhodly využít výhodné opce na pořízení osmi letadel Airbus A319. Letouny společnost získá v letech 2011 – 2012.

Daniela Hupáková

Tisková mluvčí ČSA

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).