ČS navrhuje vznik Pracovní skupiny za účasti vlády, ÚOHS, spotřebitelských organizací a bank

Česká spořitelna navrhuje založení Pracovní skupiny pro zájmy klientů bank, která vypracuje standardy a pravidla pro klienty a poskytovatele bankovních služeb v České republice. Pracovní skupina bude mít 90 dní na to, aby dosáhla shody a bude se skládat ze zástupců zúčastněných stran: vlády, Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), spotřebitelských organizací a bank. Skupinu by měl vést zástupce vlády.

Buď můžeme zastavit vyšetřování a obviňování a využít našich sil k tomu, abychom vybudovali ještě spravedlivější a transparentnější prostředí pro klienty bank v České republice. Nebo můžeme pokračovat v dosavadní cestě obav z tržní ekonomiky, regulací a právních kroků. České republice by více prospěla spolupráce a Pracovní skupina, řekl Jack Stack, předseda představenstva a generální ředitel České spořitelny.

Nynější nálady, kdy dochází k raziím v bankách, vyšetřováním, obviňování a politickým útokům, je třeba na 90 dní zastavit. Během této doby vytvoří Pracovní skupina standardy a pravidla, která: budou přijatelná pro všechny zúčastněné strany; nebudou vyžadovat změnu zákona; budou rychle realizovatelná a umožní České republice, aby dále zlepšila postavení klientů a přemohla strach z tržní ekonomiky.

Česká spořitelna reaguje na informaci z dnešního českého tisku, který cituje údajný materiál Ministerstva financí ČR. Ministerstvo údajně hodlá učinit bankovní služby pro klienty pohodlnějšími tím, že se: zjednoduší přechod klienta od jedné banky ke druhé; zruší veškeré poplatky za rušení účtu; zavede přenositelnost čísla účtu mezi bankami; sjednotí názvy pro bankovní služby; cena balíčků se stane transparentnější; a že banky budou s předstihem informovat o změnách v poplatcích; státním úřadům budou banky provádět platby za velmi nízké nebo dokonce nulové poplatky a že banky budou informovat pravidelně Českou národní banku a Ministerstvo financí ČR o počtu a typu stížností, které obdržely atp.

Regulace poplatků v jedné oblasti vede ke zvýšení cen v jiné oblasti. Chceme férovost, transparentnost a tržní ekonomiku. Pracovní skupina vyjasní tyto body a pomůže nám zlepšit ochranu klientů, řekl Jack Stack.

Bankovní sektor v České republice, který v 90. letech vlastnil stát, nefungoval. Vyznačoval se špatnými službami klientům, nevyškoleními zaměstnanci, mizivým přístupem k úvěrům a m.j. i poplatky za zrušení účtu. Během posledních pěti let se podařilo vybudovat moderní bankovní sektor. Jeho další zlepšení je otázkou společného úsilí zainteresovaných skupin, nikoli otázkou vládní regulace.

Klára Gajdušková
tisková mluvčí ČS, a.s.