Česká pojišťovna přichází s unikátním pojištěním pohřbu Pieta

Každoročně v naší republice zemře více než 100 tisíc lidí a rok od roku narůstá počet pohřbů bez obřadu. V Praze a dalších velkých městech je to v současné době téměř každý druhý. Jedním z důvodů mohou být finanční náklady na poslední rozloučení.

Přitom od určitého věku je snahou každého z nás si dostatek prostředků na důstojný odchod naspořit a bezpečně je uložit. Česká pojišťovna se proto na základě poptávky svých klientů po několika letech vrací k pojištění pohřbů. V symbolický den památky zesnulých, 2. listopadu, uvedla na trh nové pojištění Pieta, s nímž je možné si úhradu pohřbu či kremace pojistit.

Finanční prostředky na pohřeb si podle průzkumu České pojišťovny ukládá do „kasičky“ téměř 1,8 milionu lidí, kteří nechtějí zatížit své děti nebo pozůstalé zařizováním pohřbu a především jeho finanční stránkou. Téměř tři čtvrtiny z nich však nechtějí mít peníze doma. Zvlášť ti starší se obávají zlodějů či podvodníků, kteří se vloudí pod nejrozmanitějšími záminkami do bytu a o jejich úspory je připraví. V určitém věku se bez zkušeností s bankovními účty bojí svěřit peníze i finanční instituci. Přesto chtějí své pozůstalé předem zbavit starostí, jak uhradit poslední rozloučení a svým způsobem si tak zajistit, že proběhne důstojně.

Důvodem úpadku pietních rozloučení a stále rostoucího počtu bezobřadných pohřbů jsou hlavně peníze, které řada pozůstalých raději utratí „příjemnějším“ způsobem. Řeknu- li to tvrdě, lidé volí mezi tím dát za pohřeb dejme tomu dvacet tisíc korun, anebo jen deset a zbytek použít na svou dovolenou, kde zapomenou i na to, že někdo blízký zemřel, říká Julius Mlčoch, ředitel pražského Pohřebního ústavu a dlouholetý předseda Sdružení pohřebnictví v ČR, dnes předseda sekce pohřebnictví.

Nové pojištění pohřbu pojištěným zabezpečí, že naspořené peníze nebudou využity k jinému účelu. Výplata pojistné částky je účelově vázána na vystavení pohřbu a jeho úhradu. Pojištění Pieta je tak řešením pro klienty, kteří nemají přímé příbuzné, ale i pro ty, kteří je sice mají, ale rádi by se o finanční stránku pohřbu postarali sami, představuje hlavní ideu nového produktu Helena Lazosová, vrchní ředitelka úseku produktového managementu životního pojištění ČP.

Pojištění Pieta je koncipováno pro klienty velmi jednoduše, a to jako jednorázově placený produkt. Zájemce o pojištění si po konzultaci s pojišťovacím poradcem podle své hrubé představy o podobě pohřbu stanoví jeho odpovídající cenu a tím i pojistnou částku, na kterou chce pojištění uzavřít. Klientovi pak podle jeho věku a pohlaví spočítá Česká pojišťovna počáteční vklad, který bude zhodnocován k cílové částce garantované při sjednání pojištění. Stejně jako u jiných typů životních pojištění i zde platí – čím dříve se člověk pojistí, tím lépe.

Takže pokud si například 50letý muž pojistí náklady pohřbu ve výši 20 000 Kč, jednorázově složí pouze 13 128 Kč. Stejně stará žena dokonce ještě o 1600 korun méně. Pojištění si mohou sjednat klienti až do 80 let, doplňuje Jana Hrdinová, produktová manažerka Piety.

Ač může pojištění Pieta vzbuzovat nejrůznější emoce, nelze mu upřít, že jde o službu, kterou nenabízí žádná jiná pojišťovna na českém trhu. Kromě toho pojištění pohřbů v nabídce České pojišťovny již v minulosti bylo. První smlouvy byly sjednány prostřednictvím Společnosti přátel žehu a převedeny do správy České pojišťovny před padesáti lety. Největší rozmach pojištění pak nastal v 70. a 80. letech a ještě dnes eviduje Česká pojišťovna více než 100 tisíc aktivních smluv. Modernějším produktem, jehož nespornou výhodou je, že každý si sám určí, kdo se o poslední záležitosti postará a v jaké kvalitě, nyní navazuje na tradici a hlavně bohaté zkušenosti se správou i likvidací tohoto pojištění. Přestože je smrt a vše, co k ní patří, nejsmutnějším okamžikem, neměla by zůstat zcela tabu.