CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY JE HLAVNĚ O IMAGE FIRMY, KONSTATUJÍ ELITNÍ PODNIKATELÉ EVROPY

Praha 27. února 2007 – Vytváření dobrého jména firmy je podle top manažerů v Evropě hlavním cílem aktivit týkajících se corporate social responsibility (CSR). Z výsledků UPS Europe Business Monitor vyplývá, že pro polovinu dotazovaných evropských manažerů (49 %) je potřeba vylepšit reputaci jejich značky a image společnosti nejsilnějším podnětem jejich CSR aktivit.

Druhým nejčastěji jmenovaným impulzem bylo získávání a udržení kvalifikovaných lidí. Podle 43 % respondentů tlačí CSR společnosti k tomu, aby reagovaly na požadavky svých stávajících i potenciálních zaměstnanců. Třetina dotazovaných (33 %) se domnívá, že realizace CSR přináší jejich společnosti konkurenční výhodu. CSR však neznamená pouze vylepšování firemní pověsti. Hodnotí se rovněž i snaha naplnit význam CSR. Třicet osm procent respondentů uvádí, že je pro ně největší motivací být nějakým způsobem společnosti prospěšný. Překvapivé je, že podobný počet manažerů (36 %) uvedl jako hlavní důvod naplňování zásad CSR potřebu dodržovat zákony a průmyslové normy.

Top manažeři v Německu nejčastěji uvádějí, že ve zkratce CSR si pod písmenem “R” představují reputaci (66 %), což je mnohem větší procento, než je evropský průměr, který dosahuje 49 %. Těsně za nimi stojí manažeři ze Španělska, pro které zkratka představuje image (54 %). Ti také tvrdí, že jsou silně motivováni svým sociálním cítěním a CSR jim umožňuje být své společnosti prospěšní. Italští manažeři (46 %) mají rovněž silné sociální cítění. O něco více z nich (48 %) si myslí, že CSR jim umožňuje vytvářet konkurenční výhodu. Čtyřicet devět procent vrcholových manažerů Francie přiznává, že plní CSR, aby dodrželi legislativní požadavky a průmyslové normy, a obdobně jsou na tom manažeři Nizozemska (36 %). Obdobný počet manažerů uvádí jako nejsilnější podnět zlepšování image (47 %) a motivování zaměstnanců (47 %). Nizozemci (20 %) a Francouzi (25 %) se zdají být nejméně sociálně orientovaní, být prospěšný společnosti není jejich hlavní motivací.

Spokojenost na pracovišti je top priorita

Průzkum také ukázal, že faktory spojené s uspokojováním každodenních pracovních potřeb jsou tím, co motivuje evropské top manažery, aby ráno vstali. Tato intelektuální výzva – u lidí, kteří pracují s cílem rozšířit své podnikání – se ukazuje být hnací silou udržující evropské manažery aktivní. Stimulace myšlení byla zmíněna 45 % respondentů, s lehkým odstupem následovaná vytvářením sociální sítě (42 %) a rozšiřováním firemních aktivit (37 %). Na druhou stranu jako nejméně motivující faktory byly uvedeny: dosažení statusu významné osobnosti v oboru (15 %), odměňování (13 %), vliv a odpovědnost v práci (9 %).

Pro top manažery v Itálii (53 %), Francii (50 %) a Velké Británii (49 %) je motivací zejména intelektuální stimulace. Rozšiřování firemních aktivit je top prioritou manažerů Belgie (47 %) a Španělska (44 %); Němci si nejvíce cení spolupráce s ostatními lidmi (51 %). Přestože je odměňování důležité pouze pro 13 % evropských manažerů, jedna pětina španělských manažerů uvádí, že tvrdě pracují, aby si dobře vydělali. Manažeři z Itálie jsou ti, kteří chtějí nejčastěji získat uznání (27 % respondentů). Naopak jejich kolegové z Nizozemska (3 %) a Velké Británie (7 %) dělají dojem těch nejskromnějších: uvádějí, že nepotřebují být považováni za ikonu daného průmyslového odvětví. Jsou také nejvíce ochotní podpořit nové talenty a být jejich mentory (Velká Británie 22 %, Nizozemsko 21 %).