MasterCard: Co-brandové platební karty jsou pro Čechy stále záhadou, výhody je ale lákají

Podle průzkumu společnosti MasterCard většina Čechů stále netuší, co jsou co-brandové platební karty a jaké výhody jim mohou přinést. Co-brandové platební karty přitom představují formu věrnostního programu, díky němuž může držitel karty získat nejrůznější bonusy či slevy. Poté, co byli respondenti seznámeni s výhodami co-brandových karet, uvádějí, že by byli ochotni platit za její držení v průměru 80 Kč měsíčně, což je více, než je průměrná hodnota poplatků na českém trhu. Čtvrtina respondentů současně uvádí, že by je takový druh karty motivoval k častějším platbám.

Praha, 27. srpna 2008 – Přestože co-brandové platební karty představují jeden z dynamicky se vyvíjejících segmentů platebních karet, jen 35 % Čechů ví, co si pod tímto pojmem představit. Vyplývá to z průzkumu společnosti MasterCard, který byl zaměřen na používání a znalost co-brandových platebních karet a jejich výhod.

„Co-brandové karty patří nejen ve světě, ale i v České republice mezi významný segment platebních karet. Realizovaný průzkum nám však ukazuje, že většina Čechů tento produkt dostatečně nezná a nejsou si vědomi výhod, které díky používání takových karet mohou získat,“ uvedl Ján Čarný, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku, Slovensko a Ukrajinu. „Jednou z priorit společnosti MasterCard je podpora rozšiřování funkčnosti platebních karet a také nabídky služeb jejich držitelům, což umožňuje právě segment co-brandových platebních karet. Další prioritou je pro naši společnost také edukace držitelů platebních karet s cílem, aby mohli efektivně využívat všech výhod, které tyto produkty nabízejí,“ dodal Ján Čarný.

Nejvíce respondentů by chtělo takovou co-brandovou kartu, díky které by měli možnost slev na telekomunikační služby, přístup k různým spořícím programům, slevy na pohonné hmoty u partnerských benzinových stanic či možnost sbírat body, které později mohou proměnit za konkrétní zboží či službu. Nejmenší zájem projevovali dotazovaní o programy spojené s neziskovými organizacemi a o věrnostní programy s leteckými společnostmi.

Poté, co byli respondenti seznámeni s výhodami co-brandových karet, uvedlo 25 % z nich, že by je takový druh karty motivoval k častějším platbám a svou kartu by tak používali mnohem více.

Respondenti průzkumu byli zároveň dotázáni, kolik by byli měsíčně ochotni zaplatit za vedení co-brandové karty. Průměrná částka, které by se vzdali, aby tak měli přístup k výhodám co-brandových karet, činila 80 korun za měsíc. Skutečné průměrné poplatky za co-brandové karty jsou na českém trhu v mnoha případech nižší, což ukazuje na potenciál tohoto segmentu.

Ocenění nejlepších co-brandových karet

Společnost MasterCard reagovala na potenciál segmentu co-brandových platebních karet v České republice a v minulém roce ocenila ty nejlepší z nich. Vítězstvím v kategorii Nejlepší novinka roku 2006 se může chlubit kreditní karta MasterCard Citi ČSA. Tato karta je vydávána ve spolupráci Citibank a Českých aerolinií. Její držitelé získávají s každou uskutečněnou platbou míle do věrnostního programu OK Plus Českých aerolinií.

Jako Nejlepší dlouhodobý projekt byly oceněny platební karty MasterCard Partner od České spořitelny. Česká spořitelna je vydává ve spolupráci s širokým segmentem partnerů z komerční sféry (např. ASKO, Čedok). Tyto karty umožňují svým držitelům možnost čerpání slev u více než desítky partnerských společností.

Kreditní karta Shell MasterCard od Citibank získala certifikát v kategorii Nejlepší co-brandová karta z hlediska přínosů pro klienta. Tato kreditní karta byla představena v listopadu 2006 a Citibank ji vydává ve spolupráci s provozovatelem čerpacích stanic Shell.

Co jsou co-brandové a affinitní platební karty

Co-brandová platební karta je taková karta, která je spojením vydavatele karty s partnerem z komerční sféry (například s obchodníkem). Spotřebitel získává za platby uskutečněné danou kartou např. bonusové body, které může zpravidla proměnit za konkrétní zboží či slevu u partnera co-brandového programu. Co-brandové platební karty tak představují jednu z forem věrnostních programů vydavatelů i jejich partnerů. Spolupráce banky a partnera dává zároveň oběma stranám možnost získat příležitost ke zvýšení svého podílu na trhu díky novým distribučním kanálům a získat tak nové zákazníky a držitele karet.

Affinitní karty vydávají banky nebo specializované organizace společně s nekomerčními subjekty, jako jsou např. zájmové nebo charitativní organizace. Jejich cílem je pro platební karty konkrétního vydavatele získat skupinu osob, které spojuje společné povolání, společné zájmy (ochrana zvířat, charitativní činnost aj.) nebo členství v zájmových či sportovních klubech.

Okénko do historie co-brandových karet

Historie co-brandových platebních karet sahá do 80. let minulého století, kdy americké banky na trhu s velkou konkurencí začaly hledat nástroje pro marketing ziskových segmentů. Právě společnost MasterCard jako jediná z platebních systémů umožnila bankám vydávat kreditní karty se znaky partnerských organizací (jako např. aerolinie, sportovní kluby, obchodníci) poté, co tuto možnost konkurenční karetní asociace bankám zamítly.

První co-brandové karty vydala v roce 1986 americká Marine Midland Bank společně s Continental Airlines – tyto karty byly vydávány pod značkou MasterCard.