ČMSS podala žalobu ve věci klamavé reklamy proti České spořitelně, a.s., a Stavební spořitelně České spořitelny, a.s.

Českomoravská stavební spořitelna, a.s. (dále jen ČMSS) podala dne 24. února 2005 u Městského soudu v Praze žalobu, jejímž prostřednictvím se domáhá, aby se konkurent na trhu financování bydlení zdržel jednání, které je dle jejího názoru klamavou reklamou.

Podle názoru ČMSS kampaní „Nová jarní kolekce hypoték a překlenovacích úvěrů s úrokem jen 2,99 %“ naplnily Česká spořitelna, a.s., a její dceřiná společnost Stavební spořitelna České spořitelny, a.s., znaky skutkové podstaty klamavé reklamy podle § 45 Obchodního zákoníku.

Reklamní nabídku nedoprovázejí upřesňující informace, a tak je veřejnost uváděna v omyl. Reklamní sdělení vede spotřebitele – zájemce o úvěr – k přesvědčení, že nabízené úvěrové produkty jsou úročeny po celou dobu trvání úvěru úrokovou sazbou 2,99 % p.a. a že jde o nejvýhodnější úvěrové produkty pro financování bydlení na tuzemském trhu.

Uvedená úroková sazba platí pouze pro první tři měsíce od prvního čerpání překlenovacího úvěru Stavební spořitelny České spořitelny a poté je klientům účtována standardní úroková sazba. Přitom tato druhá úroková sazba je pro „cenu“ nabízeného překlenovacího úvěru rozhodující, neboť sazba 2,99 % platí pouze pro první tři měsíce z možných 23 let. Standardní úroková sazba překlenovacích úvěrů Stavební spořitelny České spořitelny se v období do 28. února 2005 pohybovala v rozpětí 5,25 až 7,75 % p.a. V období od 1. března 2005, kdy Stavební spořitelna České spořitelny upravila úrokové sazby překlenovacích úvěrů (tj. následně po podání žaloby), se standardní úrokové sazby pohybují v rozpětí od 3,75 do 6,95 % p.a. Efektivní úroková sazba je však vyšší než úrok inzerovaný.

Rostislav Trávníček
marketingový ředitel ČMSS