Chce Česká republika skutečné tržní hospodářství a moderní bankovní trh?

Česká spořitelna (ČS) se rozhodla reagovat na zahájení správního řízení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Včera odeslala stanovisko ve formě dopisu ÚOHS. V kopii jej zaslala i ministerskému předsedovi, ministru financí, místopředsedovi vlády a guvernérovi ČNB. Obsahem dopisu je následující sdělení:

1. ČS vítá zahájení šetření, protože očekává, že se debata posune od falešných obvinění a populistických tezí k faktům a transparentnosti.
2. ČS pochopitelně nabídne plnou spolupráci při vyšetřování, protože je odpovědnou součástí obchodní komunity v ČR.
3. ČS žádá ÚOHS, aby jednal rychle. ČS připomíná, že spravedlnost, která přichází pozdě, není spravedlností, což se týká i bank, které jsou předmětem vyšetřování.

FAKTA:

  • Vyšetřování ÚOHS s podporou vlády poškozuje bankovní sektor a mezinárodní reputaci České republiky, protože bez důkazů podrývá důvěru v banky a jejich zaměstnance. Důvěryhodnost je podmínkou bankovnictví.
  • Bankovní systém v 90. letech kontrolovala vláda a nefungoval: velké finanční ztráty, špatné služby, nedostatek produktů, žádné přímé bankovnictví, neprofesionální zaměstnanci, pro drobné klienty a klienty z řad malých a středních firem (SMEs) bylo prakticky nemožné vzít si úvěr. Vládou kontrolované banky vytvářely hluboké ztráty, které složily bankovní sektor na kolena.
  • V roce 2005 máme bankovní sektor, v němž hypotéky občanům rostou meziročně o 50 %, úvěry pro SMEs rostou o více než 20 %, máme přímé bankovnictví, vysoce profesionální zaměstnance atd. Bankovní systém je základním kamenem zdravého hospodářství.
  • Nedávno zveřejněná nezávislá studie ukazuje, že Česká republika je až v poslední třetině z 19 zemí světa, pokud jde o výši poplatků. Tuto studii jsme přiložili k dopisu ÚOHS a odvoláváme se na ni. Studie také ukázala – podobně jako jiné nezávislé studie – že bankovní poplatky v ČR nejsou vysoké.
  • Obecným faktem je, že poplatky nechce platit nikdo. Poplatky tvoří asi třetinu celkových příjmů ČS od klientů. Poplatky jsou nezbytnou součástí každého podnikání. Produkty a služby nejsou zdarma.V bankov­nictví platí, že čistý úrokový výnos kolísá a poplatky jsou stabilním zdrojem příjmů.
  • Poplatky nejsou výsledkem kartelu, ale vyvinuly přirozenou cestou v tržní ekonomice. ÚOHS a vláda vidí kartel tam, kde žádný není; říkají, že poplatky jsou vysoké a nemají pro toto tvrzení žádnou oporu ve faktech.
  • Obecná reakce na šetření ÚOHS je, že se Česká spořitelna zřejmě provinila a tak tomu bude, dokud neprokáže nevinu. Česká spořitelna se neúčastní kartelu. Neučinili jsme nic špatného. Chceme budovat dobrou banku, prokázali jsme to v uplynulých pěti letech.
  • Apelujeme na rychlé, spravedlivé a transparentní šetření, nechceme úniky informací a falešná obvinění, která se nezakládají na faktech.

ZÁVĚREM

Chce vláda a ÚOHS tržní ekonomiku a moderní bankovní systém? Výsledky jejich šetření budou jasným signálem o tom, kam se ČR ubírá. Doufáme, že zjištění potvrdí existenci transparentně fungující tržní ekonomiky a moderního bankovního systém v ČR v roce 2005 a napraví škody způsobené na naší image.