Cetelem varuje před oddlužovacími firmami

[Tisková zpráva] Na trhu spotřebitelských úvěrů nyní narůstá počet tzv. oddlužovacích agentur, které klientovi slibují pomoc v jeho tíživé finanční situaci při splácení závazků, případně při jejich převzetí. Jejich postupy a praktiky jsou však často za hranicí etického chování a neinformovaného klienta mohou dostat do ještě větších potíží. To vyplývá z analýzy společnosti Cetelem, člena mezinárodní bankovní skupiny BNP Paribas.

„V posledních měsících naše společnost eviduje nárůst aktivity oddlužovacích a poradenských firem, které parazitují na neschopnosti klienta splácet řádně a včas úvěry svým věřitelům,“ sdělil Ing. Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem. Od loňského roku se jejich počet zdvojnásobil a působí jich už přes dvě desítky. I do budoucna lze očekávat, že se počet oddlužovacích firem bude zvyšovat. Prostor pro jejich podnikání vytváří zvyšující se míra insolvence domácnosti zapříčiněna především vysokou mírou nezaměstnanosti.

„Lákadlům oddlužovacích firem podléhají zejména ti klienti, kteří od nich očekávají účinnou a rychlou pomoc  ve svízelné situaci, se kterou si sami nejsou schopni poradit. Punc finančního poradenství, kterým se tyto firmy zaštiťují, je ze strany klientů bohužel vnímán mnohem pozitivněji, než seriózní snahy věřitelů najít řešení klientových problémů. Češi si však neuvědomují, že oddlužovací firmy často používají postupy a praktiky, jejichž skutečný dopad je ve většině případů pro klienta mnohem více zatěžující. Lidé ani neberou v potaz, že se podpisem mandátní smlouvy s oddlužovacím poradcem nezbavují povinnosti splácet své závazky společnosti, s níž smlouvu o poskytnutí finanční služby uzavřeli,“ řekl V. Horák.

Tyto agentury si za své služby účtují odměny a další poplatky, což zvyšuje klientovo celkové finanční zatížení. Není např. výjimkou, že klient musí podepsat bianco směnku nebo zaplatit provizi 15 % – 20 %. Cetelem se od metod těchto společností distancuje a snaží se klientovi vysvětlit možné důsledky využití tohoto typu poradenství. „Naší snahou vždy bylo a je s klientem komunikovat napřímo a účelně mu asistovat po celou dobu trvání jeho úvěru, tedy i ve chvíli, kdy se dostal do potíží s pravidelným splácením svých splátek,“ dodal V. Horák.

Při sjednávání úvěrů Cetelem klade důraz na zodpovědný přístup k úvěrování, který je založen zejména na otevřenosti vůči klientům a na poskytování dostatečného množství jasných a srozumitelných informací umožňujících klientovi učinit informované rozhodnutí. V letošním roce se Cetelem jako člen asociace ČLFA zavázal k respektování Memoranda poskytovatelů spotřebitelských úvěrů, které je součástí Etického kodexu asociace. „Cílem memoranda je vyjádřit vůči veřejnosti odmítavý postoj členských společností ČLFA vůči nekalým praktikám při poskytování a zprostředkování finančních produktů pro spotřebitele,“ řekl V. Horák. „I tímto způsobem je klientům garantováno, že se poskytovatelé spotřebitelských úvěrů z řad členských společností asociace chovají seriozně a zodpovědně“.

Více na www.zodpovedne­uverovani.cz