Cestovní kanceláře při účtování dodatečných poplatků také porušují zákon

GARDE-EPS a SOS se po leteckých společnostech zaměřilo v problematice protiprávního účtování dodatečných poplatků na cestovní kanceláře.Právníci programu GARDE Ekologického právního servisu (EPS) a Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) včera vyzvali největší cestovní kanceláře v České republice ke zdržení se protiprávního jednání.

Cestovní kanceláře si obdobně jako letecké společnosti přiúčtovávají k ceně zájezdů dodatečné poplatky. Tuto praxi považují právníci GARDE-EPS i SOS za rozpornou s předpisy na ochranu spotřebitele, právní úpravou ochrany soutěže i evropskou legislativou. Dodatečné poplatky vyčleněné z vlastní ceny zájezdu tvoří u oslovených cestovních kanceláří v průměru 30 % celkové ceny. Do těchto poplatků spadají tzv. bezpečnostní taxy, palivové příplatky, letištní taxy, povinné pojištění zařízené cestovní kanceláří, tzv. místní poplatky nebo bakšišné (poplatek k uhrazení tzv. bakšiše v arabských zemích). České cestovní kanceláře jsou tímto přístupem v Evropě ojedinělé, protože zahraniční cestovní kanceláře reflektovaly evropskou legislativu (zejména směrnici 90/314/EHS o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy) a od začátku 90. let uvádějí cenu svých zájezdů v kompletní podobě. Dochází tak na úkor spotřebitelů k nespravedlivému zvýhodňování českých cestovních kanceláří, které nabízejí své zájezdy za nekompletní ceny.

Na základě právní analýzy GARDE-EPS a SOS vyzvalo ke zdržení se protiprávního jednání následující společnosti: Fischer, Čedok, Exim Tours, Sunny Days, Student Agency, Shenko‘s a Alexandria. Podobně jako v případě leteckých společností právníci GARDE-EPS i SOS doufají, že změna přístupu klíčových subjektů na trhu povede k dominovému efektu a k nápravě situace v celém sektoru.

„Výzva cestovním kancelářím je dalším krokem v kampani SOS a GARDE-EPS proti nekalým a klamavým praktikám podnikatelů. Minulý týden jsme v souvislosti s obdobnou praxí vyzvali ČSA, Smartwings a SkyEurope, největší v ČR operující letecké společnosti, ke zdržení se protiprávního jednání,“ připomíná mluvčí SOS Ivana Picková. „Stejně jako v případě leteckých společností dávají SOS a GARDE-EPS přednost dialogu a smírnému vyřešení rozporu, nicméně v případě neúspěchu jednání hodlají předat věc k rozhodnutí soudu“ uzavírá mluvčí.

Dle názoru právníků GARDE-EPS i SOS je jakékoliv rozdělováni ceny za jednu službu na více položek, s tím, že zákazníkům je prezentována pouze část konečné ceny, v rozporu se zákonem. Neurčitost dodatečných poplatků umožňuje společnostem mezi nimi volně přesouvat své náklady, což činí stanovení ceny vzhledem k jednotlivým separátně účtovaným „službám“ netransparentní.

Zároveň považují právníci GARDE-EPS i SOS za nelegitimním samu podstatu vyčleňování jednotlivých položek z ceny letenky či zájezdu. Poplatky za palivo, bezpečnost či za využití letiště tvoří nedílnou součást hlavní služby. Právník GARDE-EPS Filip Gregor k tomu dodává: „Letecké společnosti a cestovní kanceláře prostřednictvím dodatečných poplatků přenášejí vlastní náklady na své klienty. Jedná se o bezprecedentní stav, který je v příkrém rozporu se způsobem účtování cen v kterémkoliv jiném druhu dopravy.“