Čeští zloději aut uspěli i v Moskvě

V posledních týdnech rozvířila na internetu velké diskuse netradiční informační kampaň DIRECT Pojišťovny, která se originální formou snaží upozornit na alarmující počet krádeží osobních automobilů a poukázat na to, jak snadné je dnes auto ukrást. Videa ukazující krádeže vozidel s pomocí kuriózních nástrojů získala uznání nejen českých uživatelů internetu, ale také ocenění na právě skončeném mezinárodním festivalu reklamy Red Apple 2008 v Moskvě.

Kampaň, kterou pro DIRECT Pojišťovnu vytvořila reklamní agentura MARK BBDO, vyhrála v prestižní soutěži 1. místo. Tři z pěti přihlášených spotů, které byly součástí této kampaně, pak získaly cenu Grand Prix. Festival se konal ve dnech 22. – 26. září 2008 v Moskvě, přihlášené reklamní kampaně soutěžily v 11 různých kategoriích a porotu tvořili významní představitelé ruského i mezinárodního reklamního průmyslu.

Mladík se skrytou tváří drží v ruce dálkové ovládání na televizi a vysvětluje svému kumpánovi, jak s jeho pomocí odcizí automobil. Přiblíží se k zaparkovanému vozu, jedním zmáčknutím TV ovladače ho bez obtíží odemyká a usedá za volant. Celou akci natáčí jeho společník na kameru.

Tato scéna, stejně jako čtyři další, baví návštěvníky serveru youtube.com již od 6. srpna 2008. V průběhu uplynulých 7 týdnů zde tato videa zhlédly již 2 miliony návštěvníků. Nejoblíbenější video Krádež auta elektrickým paralyzérem (http://www.youtube.com/watch?…) vidělo již více než půl milionu návštěvníků. Videa jsou součástí informační kampaně DIRECT Pojišťovny s cílem upozornit motoristy na skutečnost, že i jejich auto může být snadným terčem pro zloděje.

Zábavná videa s nadsázkou demonstrují kuriózní způsoby, jak lze ukrást auto. Předstírané krádeže vozů, do kterých se údajní zloději vloupali pomocí takových nástrojů, jako je třeba magnet nebo zvon na WC, vzbudily na internetu živé diskuse.

Hledali jsme netradiční formy komunikace, které by na problém zabezpečení a pojištění vozů upozornily a rozpoutaly o způsobech zabezpečení vozidel diskusi, což se nám nepochybně podařilo, hodnotí průběh informační kampaně Klaudia Tóthová, ředitelka obchodu a marketingu DIRECT Pojišťovny.

Každých 26 minut je v ČR ukradeno jedno motorové vozidlo

Krádeže motorových vozidel a vykrádání věcí z nich tvoří v ČR téměř čtvrtinu celkové kriminality. V roce 2007 bylo podle policejních statistik na území ČR odcizeno 20.329 motorových vozidel, což znamená, že se u nás v průměru každých 26 minut ztratilo jedno vozidlo.

Krádeže automobilů jsou stále důmyslnější, často je má na svědomí organizovaná skupina, jejíž členové mají přesně rozdělené činnosti. Zatímco jeden se zabývá překonáním zabezpečení, další má na starosti převoz do dílny, kde se vozidlo rozebere. Někdo se postará například o úpravu identifikačních znaků a zajištění dokladů, jiná osoba pak zajistí prodej a registraci vozidla.

Podle odhadů expertů zhruba 70 – 80 % odcizených vozidel pachatelé během několika hodin demontují a jejich díly rozprodají. Součástky se používají na opravu jiných vozidel nebo na stavbu nového auta. Zhruba 20 % vozidel, většinou z kategorie dražších a novějších, bývá obvykle určeno pro export. Taková krádež je nezřídka spojena s pojistným podvodem.

Počet objasněných krádeží v ČR po roce 1990 výrazně poklesl. Od poloviny devadesátých let se objasněnost pohybuje pouze kolem 16 % a v posledních dvou letech se dokonce snížila na 14 %.

I v objemu nalezených vozidel Česká republika výrazně zaostává za většinou zemí EU, ve kterých se podaří najít přibližně 60 % odcizených vozidel. Z počtu odhlášených případů z informačního systému Policie ČR vyplývá, že v České republice se množství nalezených vozidel pohybuje jen kolem 30 %. Toto číslo ovšem zahrnuje i případy pátrání po vozidle, které nebylo ve skutečnosti odcizeno nebo případy, kdy je nalezena třeba jen jedna část ukradeného automobilu.

Základní rady jak zabezpečit vozidlo proti krádežím a vloupání

 – používat kombinaci několika zabezpečovacích zařízení a systémů
 – parkovat na osvětlených místech s přímým výhledem na zaparkované vozidlo
 – neponechávat ve voze cenné věci, včetně autorádia či navigace
 – při jízdě ve městě vůz zamykat a zabezpečit se tak proti krádeži předmětů ze zadního sedadla nebo kufru, např. při čekání na semaforu
 – být opatrný při svěřování klíčů od vozu jiným osobám
 – vozidlo si řádně pojistit

Informace o kampani naleznete také na webových stránkách DIRECT Pojišťovny v sekci věnované kampani:

http://www.direct.cz/kradez-auta