Čeští držitelé karet Visa oslavili vánoční svátky rekordními útratami

Praha, 6. února 2003 – Letošní období zimních svátků bylo pro české držitele platebních karet Visa ve znamení rekordních útrat u obchodníků. Je vidět, že stále více Čechů využívá pohodlí a bezpečnosti, kterou nabízí placení s kartami. Jen během prosince loňského roku utratili spotřebitelé s kartami Visa rekordních 1,8 miliardy korun, což je nárůst o 93 % při srovnání s prosincem roku 2001.

Při bližším pohledu na prosincové statistiky je zřejmé, že hlavní starostí českých spotřebitelů bylo zajištění dostatečných zásob jídla a pití na celé období svátků. Důkazem toho je 390 milionů korun, které jsme utratili v obchodech s potravinami a v supermarketech. Tyto obchody také představují celých 22 % z celkových prosincových útrat s kartami Visa. Na druhé příčce se s podílem 9,9 % umístila benzínová čerpadla se 175 miliony korun, následovaly obchodní domy (168 mil. korun a 9,5 %), obchody s elektronikou (158 mil. korun a 8,9 %) a velké obchody s oblečením pro celou rodinu (120 mil. korun a 6,8 %).

“Konec prosince již tradičně patří k nejhektičtějším a nejchaotičtějším období v roce a tak strmý nárůst plateb s kartami jen dokládá, jak si držitelé karet chtějí situaci ulehčit. Placení s kartami u obchodníků totiž představuje pohodlnější a bezpečnější alternativu hotovosti,” řekl Miloslav Kozler, manažer pro Českou a Slovenskou republiku asociace Visa International. „Nízká průměrná hodnota platby kartou Visa (1 290 korun) je jasným znakem toho, že karty se u nás používají nejen při nákupu dražších položek, ale také pro drobnější každodenní nákupy potravin, benzínu, drogerie, atd.“

„Používání karet ušetří nakupujícím cenný čas, který by jinak strávili čekáním ve frontách u bankomatů. Také jim umožní spravovat efektivněji své osobní finance, protože veškeré platby jsou zaznamenány na výpise z účtu, což spotřebitelé uvítají právě v prosinci, kdy obecně utrácejí více než obvykle. Pro banky a obchodníky je potěšující, že Češi stále více využívají komplexní akceptační infrastruktury u nás a tak šetří jejich čas a výdaje spojené s manipulací s hotovostí,“ dodal Kozler.

Na celém světě jsou zimní svátky obvykle obdobím největších nákupů, i když nejrušnější dny nákupní horečky jsou v různých zemích různé. U nás bylo loni takovým dnem pondělí 30. prosince, kdy naši spotřebitelé utratili s kartami Visa téměř 173 milionů korun, z čehož celou jednu třetinu tvořily supermarkety a obchody s potravinami. Důkladné přípravy na silvestrovské radovánky byly pro nás tedy hlavní hnací silou při nákupech. Pro zbytek světa bylo největším nákupním dnem pondělí 23. prosince, pravděpodobně proto, že většina lidí využila poslední šance k nákupu vánočních dárků. Tento den byl také nejrušnějším dnem v historii zpracování transakcí kartami Visa. VisaNet, globální clearingový a účtovací systém asociace Visa, tehdy zpracoval 91,6 milionu transakcí v hodnotě 5,7 miliard dolarů a překonal rekord v nepřetržitém zpracování transakcí rychlostí 4 704 transakcí za vteřinu. Rekord v rychlosti zpracování transakcí byl pokořen ve všech datových centrech asociace Visa na světě.

Detailní statistiky o útratách s kartami Visa poskytnul právě systém VisaNet. Tento systém zpracovává veškeré mezinárodní transakce a většinu domácích transakcí u obchodníků. Některé domácí platební transakce jsou zpracovány interně bankovními systémy a neprocházejí systémem VisaNet, což ve výsledku znamená, že výše uvedené statistiky pro Českou republiku jsou nižší než skutečná čísla.

V průběhu prosince VisaNet zpracoval 2,5 miliardy transakcí v hodnotě 153 miliard dolarů při zachování 100% spolehlivosti. Karty Visa byly v závěru loňského roku velmi populární i v oblasti e-commerce, když počet elektronických transakcí vzrostl o 68 % a objem dokonce o 77 %.

# # #

O asociaci Visa International
Visa je přední světový platební systém. Roční objem plateb kartami Visa dosahuje 2,4 bilionů dolarů. Karty Visa je možné použít na 30 milionech míst včetně 810 000 bankomatů ve více než 150 zemích světa. Asociace Visa hraje rozhodující úlohu při zavádění nových platebních produktů a technologií, což přináší prospěch 21 000 spolupracujícím finančním institucím i držitelům karet s vlaječkou Visa. Visa je vedoucím hráčem na poli plateb na internetu a je iniciátorem vytvoření tzv. u-commerce – možnosti platit pomocí jakéhokoli osobního komunikačního zařízení, v kteroukoli hodinu a kdekoli na světě.

Asociace Visa International spolupracuje v České republice s těmito finančními institucemi: Česká spořitelna, Komerční banka, ČSOB, Živnostenská banka, HVB Bank Czech Republic, Raiffeisenbank, ABN AMRO, eBanka a Citibank.

Internetová adresa asociace Visa: http://www.corporate.visa.com