ČESKÉ POJIŠŤOVNĚ MEZIROČNĚ VZROSTL PRODEJ POJIŠTĚNÍ PŘES INTERNET O 130 PROCENT

Praha (28. března 2007) - Internetový trh vzrostl v České republice o 40 % a letos by podle nezávislých odhadů měl počet zákazníků, kteří jej využijí k nákupům, překročit dva miliony. Také Česká pojišťovna má své stálé i nové klienty, kteří chtějí prostřednictvím internetu nakupovat zboží, jež není v internetové nabídce zdaleka tak dlouho jako elektronika či knihy. O tom, že o alternativní kanály mají zájem, svědčí čísla dokládající nárůst pojištění on-line.

„Mezi roky 2005 a 2006 jsme zaznamenali 130% meziroční nárůst. Průkopníkem mezi produkty bylo zhruba před pěti lety cestovní pojištění. Postupně se nabídka rozšiřovala a nyní je možné z pohodlí domova sjednat havarijní pojištění, povinné ručení, úrazové pojištění a připravují se další,“ vypočítává Stanislav Uma, vrchní ředitel úseku komunikačního centra České pojišťovny.

Česká pojišťovna zaznamenala v roce 2006 trojnásobný nárůst počtu uzavřených smluv na povinné ručení prostřednictvím internetu oproti roku 2004. Zatím stále nejvíce – 82 % smluv uzavíraných přes internet u ČP tvoří cestovní pojištění a 14 % povinné ručení. Zájem je rovněž o havarijní pojištění, úrazové pojištění a pojištění odpovědnosti.

Cílovou skupinou pro sjednání pojištění po internetu jsou především lidé mezi 30 a 39 lety, těch je zhruba polovina. Web však není pouze doménou lidí mladých a středního věku, ale i seniorů. V internetové databázi má Česká pojišťovna 27 klientů narozených ve 20. letech minulého století. S on-line cestovním pojištěním vycestovali v poslední době tři klienti narození v roce 1920. A že povinné ručení není pouze doménou mužů, dokazuje 85letá řidička z Opavska, která si prostřednictvím internetu uzavřela a také zaplatila povinné ručení.

Pokud jde o pohlaví, je poměr mužů k ženám zhruba 70 % k 30 % a rozdíly u jednotlivých typů pojištění se poměrně stírají – nejvíce žen sjednává cestovní pojištění – 36 %, nejméně auta – 27 %. Co se týče místa bydliště, nejčastějšími návštěvníky webu jsou Pražané – téměř 36 %, pak obyvatelé Středočeského kraje a Moravané. Takže typickým klientem on-line nabídky České pojišťovny je muž ve věku 30 – 39 let z Prahy nebo Středočeského kra­je.

„Po internetu nelze samozřejmě prodávat všechny pojišťovací produkty, protože nabízené pojištění musí být pro klienta snadno pochopitelné a ne příliš administrativně náročné. Také musí být dodržena optimální doba u počítače, kterou je zákazník sjednání pojištění ochoten věnovat,“ vypočítává předpoklady úspěšného prodeje on-line Stanislav Uma. Například životní pojištění je poměrně složitým produktem, skládajícím se z několika složek, z vyplnění zdravotního dotazníku, případně lékařské prohlídky, a proto jeho další rozmach je stále spíše v osobních setkáních s pracovníky pojišťovny.

Budoucnost internetu v pojišťovnictví je nejen v uzavírání pojistek, ale také v komplexním servisu, to znamená, že klienti budou mít možnost nahlásit pojistnou událost on-line, poté sledovat její průběh, podívat se do své pojistné smlouvy, zkontrolovat si termíny placení a splacené částky. V tomto případě bude samozřejmě třeba promyslet způsob identifikace klienta, která musí být dostatečně bezpečná, ale na druhé straně jej nesmí příliš obtěžovat.

Česká pojišťovna je největší domácí pojišťovací ústav. Má základní kapitál 4 miliardy korun a spravuje přes 13 milionů pojistných smluv. Česká pojišťovna patří do mezinárodní finanční skupiny PPF, která úspěšně spravuje aktiva v hodnotě přes 220 mld. Kč. Jediným akcionářem ČP je společnost CZI Holding N.V.