České dráhy prodaly prostřednictvím telefonického prodeje již tisíc jízdenek teletiket

Telefonický prodej jízdenek na vlaky SC, EC a IC, který zavedly České dráhy na přání samotných cestujících, se osvědčil. Tento týden si TeleTiket koupil už tisící zákazník. Celkové realizované tržby zatím činí asi půl milionu korun s tím, že průměrně se na jednu transakci kupují 1 až 2 jízdenky. Dosavadní nejvyšší počet TeleTiketů prodaných za jeden den byl 32 kusů. Držitelem tisící jízdenky se stal cestující, který si na středu 14. listopadu zakoupil jízdenku s místenkou do první třídy na spoj SC 512 z Ostravy hl. n. do Prahy.

„TeleTiket je populární zejména u pátečních spojů, kdy společně s internetovým prodejem je tento způsob nákupu jízdenky s rezervací nejjednodušší cestou, jak si například zajistit možnost přepravy tradičně vyprodanými spoji SC Pendolino. Velká část cestujících těchto spojů tak vůbec nemíří k prodejní přepážce na nádraží a s jízdenkou zakoupenou přes telefon či internet nastupuje přímo bez zdržení do svého spoje,“ říká Aleš Ondrůj, marketingový ředitel osobní dopravy Českých drah.

Službu TeleTiket představily České dráhy v rámci Komplexní strategie odbavení cestujících, a to jako doplňkový způsob odbavení. Cestující si mohou přes telefon zakoupit cestovní doklady – denně až na 60 spojů kategorií SC, EC a IC, nehledě na to, zda se právě nachází ve vlaku, na letišti, v taxíku, v daleké cizině či doma. Stačí pouze mobilní nebo jiný telefon a platební karta MasterCard, Visa (včetně Visa Electron – pokud to vydavatelská banka umožňuje) či Diners Club. Od 9. prosince 2007 pak České dráhy rozšíří prodej TeleTiketů také na spoje kategorie Expres – provozované zejména mezi Prahou a Brnem.

TeleTiket je jako služba nadstandardního odbavení určena všem, kdo už znají termín další cesty nebo například zjistili, že potřebují náhle odjet do Ostravy, Brna, Bratislavy, Olomouce či Prahy a nechtějí riskovat vyprodání spoje. Je určena také těm, kteří přes den během obchodních jednání nemají možnost dostat se k internetu a potřebují si zajistit jízdní doklad s rezervací pro cestu zpět. Nákup jízdenky přes telefon je také výhodný například před prodlouženými víkendy, vánočními svátky, apod. Zákazník nemusí chodit na nádraží, aby si zakoupil rezervaci na svůj spoj v předprodeji – nákup může uskutečnit přes telefon odkudkoli, s dostatečným předstihem a garancí místa v příslušném spoji.

Postup nákupu TeleTiketu je velmi jednoduchý a pohodlný. Nejprve zákazník vytočí linku Kontaktního centra Českých drah na čísle 840 112 113. Volat je možné i ze zahraničí, zadá se pouze mezinárodní předvolba České republiky +420. V hlasové nabídce si zákazník zvolí nákup jízdenky a pak již může během hovoru s operátorem zadat svůj požadavek na cestu.

Operátor na základě údajů provede rezervaci, potvrdí přesný čas a místo odjezdu a příjezdu a upozorní na základní přepravní a reklamační podmínky. Současně se operátor zeptá, kde si cestující bude chtít jízdenku vyzvednout – zda na své e-mailové adrese, nebo před nástupem do vlaku u přepážky na nádraží označené logem TeleTiket.

Poté operátor se zákazníkem odsouhlasí cenu jízdenky a požádá o základní údaje z platební karty tak, aby mohl prostřednictvím terminálu provést platební transakci. Jakmile je transakce potvrzena, operátor zákazníkovi zopakuje základní informace týkající se nákupu a potvrdí, kde bude jízdenka nachystána, případně zaslána k vyzvednutí.

Pokud si cestující nechá poslat jízdenku na svou e-mailovou adresu, stačí pak, když ji vytiskne na své tiskárně a do vlaku pak může nastoupit přímo bez zastavení v železniční stanici. V případě, že cestující chce, aby jízdenka byla připravena před odjezdem v nástupní železniční stanici, tak si ji vyzvedne až krátce před odjezdem svého spoje u přepážky označené logem TeleTiket.

České dráhy reagovaly zavedením služby TeleTiket na poptávku ze strany cestujících vyjádřené v marketingových výzkumech. Vzhledem k tomu, že se jedná o nadstandardní službu komfortního odbavení, je k celému uskutečněnému nákupu (nehledě na počet jízdenek) účtován jednorázový servisní poplatek ve výši 100 Kč.